Category Archives: Russia

Mainstream media “mob violence” over Helsinki summit

Professor Cohen is always good value and we should take these comments of his seriously. After all, there is nothing more serious today than the threat of war between the US and the Russian Federation. Yet we have politicians and the mainstream media preferring to promote this threat. They seem to want to prevent any step towards relaxing international tension and divert attention by waving their dirty domestic laundry on the international scene.

Yes I know, I will probably be attacked (again) for using a clip from Tucker Carlson and Fox. There seems to be a knee-jerk reaction to ignore or reject serious arguments because they appear on a “non-approved,” “non-official,” or alternative media. But be honest – that reaction, and the fact it is a knee-jerk one, simply demonstrates the self-censorship which people have had imposed on them.

Particularly in this case where Professor Cohen is not given any space on the “liberal-approved” mainstream media to present his highly sensible views.

The worst aspect of all this is the diversion of public opinion from what should be the substance of such summits.

What is this media hysteria and bullying, and self-censorship, doing? It is preventing consideration of the real content of this important international summit.

No discussion of real issues

Where is the media discussion on questions (and possible moves towards agreement on these questions) like a return to the Start Nuclear Treaty, the danger presented by stationing anti-ballistic missile systems in Europe, problems created by US withdrawal from the Iran Treaty and the Paris climate change agreements, provision of security for Israel, settlement of the war in Syria, humanitarian aid to the victims of that war, the fight against terrorism, a treaty on cyberwar, etc., etc? Things that really matter and affect the future of this planet and its people.

Why is it that US journalists at the Summit press conference showed absolutely no interest in these substantive issues? They were simply there to fight out their non-acceptance of the 2016 election result.

I think this is disgusting. Instead of attempting to prevent war and to do something substantial to reduce international tension the US establishment is carrying out their dirty domestic partisan warfare in public. We have a media-intelligence agency coalition fighting with a President who (maybe wisely) refuses to take the fight head on. A strong president might be expected to take on an intelligence establishment which has become partisan and is actively constricting his actions. Instead, he appears to mumble and backtrack like a coward.

No sensible person would ever claim to have full confidence in the US intelligence establishment – come on, look at their record.

A media created smokescreen

But meanwhile the real interests of people in the US, and indeed the world, get ignored by a compliant media.

And groups and commenters on social media get sucked in by this circus like easy fools.

Come on, there are real problems in the world – the Trump circus is a diversion imposed on you by the US media-political-intelligence establishment. An establishment which still works, behind the smokescreen they have created, to impose their diktat on the world.

Similar articles

Advertisements

Blatant misreporting of latest OPCW report on chemical weapons in Syria

BBC caught out promoting fake news about OPCW report

The Organisation for Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) reports no evidence of banned chemical weapons use by the Syrian government in Douma last April. This conflicts with the strong claims of NATO states and most of the mainstream media at the time. It also shows that the illegal missile attacks by France, UK and USA (FUKUS) on Syria at the time (see The “heart of the Syrian chemical weapons programme” destroyed?) were completely unjustified.

While the NATO governments involved have yet to respond to the OPCW report (let alone make apologies for their actions) many mainstream media outlets seem determined to continue promoting fake news when it comes to Syria. Some major news outlets have completely misrepresented the OPCW findings.

OPCW has problems but got this one right

I have commented on some earlier OPCW reports on Syria and have found them unconvincing, biased or relying only on terrorist sources (see Another shonky OPCW chemical incident report on Syria and Chemical weapons use in Syria UN report flawed by political bias).

However, this one is a bit different. It is an interim report on the alleged chemical weapons attack in Douma, Syria, last April. This incident got a lot of publicity with France, UK and USA declaring they had evidence which proved there had been an attack using sarin. This alliance (FUKUS) was sufficiently confident with their “intelligence” to order an illegal missile attack on several sites in Syria. (see The “heart of the Syrian chemical weapons programme” destroyed?)

This interim report is also different because the area of alleged attack was soon liberated by Syria and Syria, together with Russian Military Police and the UN Office for Project Services, was able to stabilise the area and enable inspectors from the OPCW to take samples and interview people in the buildings which had allegedly been attacked. A big difference to earlier reports which had relied only on “open sources,” and the testimony and samples provided by the White Helmets – a group affiliated with the jihadists and which actively campaigns against the Syrian states and has a history of false reporting.

While this is only an interim report some conclusions are clear (paragraph 2.5 in Summary):

“No organophosphorus nerve agents or their degradation products were detected, either in the environmental samples or in plasma samples from the alleged casualties.”

Media coverage

I have yet to see any response from NATO governments, particularly those comprising the FUKUS attack group. A sharp contrast to their vociferous accusations at the time of the alleged incident.

However, it appears that much of the mainstream media, and some of the sources it relies on, will draw unwarranted conclusions from this interim report to support their narrative.  For example, Al Jazeera claims Interim OPCW report finds proof of chlorine used in Syria’s Douma.

That is an outright lie. It did not give any such proof or even make that claim.

There is also this from the BBC:

Again an outright lie – the report found nothing of the sort.

Reuters are going with Chemical weapons agency finds ‘chlorinated’ chemicals in Syria’s Douma. Mind you this headline is a “correction” – “(Corrects to “various chlorinated organic chemicals” instead of chlorine).” Technically correct but misleading.

Sky news is claiming Chemical attack confirmed in deadly Douma strikes, but OPCW finds no evidence of sarin. Again wrong. No evidence of sarin but also no evidence presented of any chemical attack at all.

ABC also misrepresented the OPCW report claiming Chlorine used in Syria’s Douma, no trace of nerve agent, Interim OPCW report finds.

The NZ Herald was more neutral in their report Watchdog reports on alleged Syria attack behind airstrikes.

On the other hand the Xinhua Chinese news agency correctly reported Various chlorinated organic chemicals found in samples from Douma attack sites: OPCW, and RT correctly reported Nerve agents not found in samples from Syria’s Douma – interim OPCW report saying (in its second sentence ““Various chlorinated organic chemicals were found in samples” from two locations in the Damascus suburb of Douma.”

And I get the impression most of the “alternative” media sources I see on social media are reporting the OPCW findings correctly. So what was that about “Fake News” and the strong recommendations we get to wear blinkers so that we do not see alternative news sources?

Bellingcat also misrepresents findings

Eliot Higgins, who runs the Bellingcat organisation which provides “open source” information often used by western governments and media, also misrepresents the OPCW report. His organisation is responsible for initiating the story that the MH17 flight was shot down in eastern Ukraine by a Russian BUK unit especially imported for the occasion (and exported immediately afterwards).  Bellingcat is also responsible for many of the claims of chemical weapons used by the Syrian government.

Higgins tweeted:

What is the basis for misleading reports of chlorine use

The OPCW report mentions chlorine only twice – in this paragraph describing the original open source and media reporting of the alleged incident (paragraph 3.1 in Background):

So, no evidence of chlorine use found by the OPCW team. Those making this claim will point, in justification, to the fact that “chlorinated organic chemicals” were found at a few of the examined sites (paragraph 2.5 in Summary):

“Various chlorinated organic chemicals were found in samples from Locations 2 and 4, along with residues of explosive.”

Many of the commenters I have seen on social media who resort to this to prove their claims of chlorine use seem not to understand the chemical differences involved or to argue that traces of any chlorinated organic chemicals must mean chlorine had been present.

Surprisingly, the OPCW did not draw any conclusions from the presence of these chemicals and are still attempting to establish their significance. I would have thought their job was to show if the trace levels found were at all unusual for environmental samples.

As a chemist I do not find the OPCW detection of traces of these chemicals at all surprising. For example, the report mentions the presence of “dichloroacetic acid, trichloroacetic acid” in samples of concrete debris, wood fragments, a water tank wood support, and some clothing.  But these chemicals are common in drinking water and even groundwater (see the Background document for development of WHO Guidelines for Drinking-water Quality, Dichloroacetic Acid in Drinking-water ). Some of the chemicals found are common chlorinated compounds in treated wood (e.g. bornyl chloride and 2,4,6-trichlorophenol as mentioned in a footnote to Annex 3 of the OPCW interim report).

So, in fact, the identified chlorinated organic chemicals are what one may expect from such samples or especially samples taken from areas where explosives have been used.

This OPCW report is still of dubious scientific quality

I find a lot wrong with this OPCW report – but first the positive.

It followed (mostly) the OPCW guidelines for on-site inspection and sampling. This is a sharp contrast with the earlier OPCW reports on Syria where investigators relied on samples and testimony from jihadi affiliated groups like the White Helmets and their associates. This was possible because Douma had just been liberated and the Syrian Government and Russian Armed Forces made an immediate request for the OPCW to send their own observers to check media claims. (Although, given their willingness to trust jihadi-linked groups based in a terrorist-controlled area it does seem strange that the OPCW was unwilling to send their investigators to those areas and rely on terrorist guarantees for security in past investigations. Although, I am being sarcastic. Even in the case of Douma the OPCW team, was concerned about attacks from suicide bombers which seem to operate freely in the terrorist-held areas).

But have they learned?

In paragraph 5.1 describing their activities and timeline the OPCW say:

“Following reports in the media of the alleged incident on 7 April 2018, the Information Cell of the Secretariat immediately informed the FFM team and initiated a search of open-source information to assess the credibility of the allegation. The major sources comprised news media, blogs, and the websites of various non-governmental organisations. The assessment by the Information Cell was that the credibility of the allegation was high. Based on this information, the Director-General initiated an on-site investigation.”

Will the OPCW learn from this specific incident. In  previous reports they stopped at “The assessment by the Information Cell was that the credibility of the allegation was high” – and they would have this time of the Syrian, Russian and UN military had not provided them the security they required for onsite inspections.

The OPCW assessment was that the credibility of the jihadi-connected groups was “high.” Their own inspections showed they were mistaken. Will they be more careful with such claims in the future?

This question is important as NATO countries at the UN Security Council earlier this year effectively prevented adoption of mandatory on site inspections for UN-related chemical weapons investigations. At the OPCW the NATO countries have also pushed through a policy enabling the OPCW to go beyond its investigatory role and carry out a political role of apportioning blame.

The science is shonky

I find it incredible that the report should simply list identification of traces of chlorinated organic chemicals without either providing some sort of indication of the concentrations involved or comparing levels with measurements from  control samples – taken from areas outside the alleged attack area. This is a basic scientific mistake.

Those who wish to claim that the presence of chlorinated organics “proves” chlorine was used in this area could well be right. But only if the concentrations of these chemicals was much higher than normal for environmental samples.

I really can’t help thinking that this shoddy reporting of the science is a political trick enabling the report to be misrepresented. The OPCW is, after all, an international body and subject to the same sort of political manoeuvring we have come to expect from all such international bodies.

Interviews in country X!

The report states (paragraph 8.17:

“The FFM team interviewed a total of 34 individuals; 13 of these interviews were
conducted in Damascus and the remainder in Country X. Analysis of the testimonies is ongoing.”

Two issues for me here:

1: 13 interviews in Damascus – where most witness could have been found and 21 interviews in “Country x?” What this means is that more people from the defeated jihadi groups and their families were interviewed than those remaining in Douma who may have been less motivated to lie.

2: Country X! really? This is meant to be an intelligent report – not a spy thriller. There is absolutely no reason to be so coy about the location of the people interviewed. This is just childish.

I should note that the defeated “rebels”/terrorists and their families were given the opportunity to be transported to Idlib (still in terrorist hands). This has been a common feature of settlement agreements as areas are liberated. Of course, many choose to stay – even those who had been actively fighting with the militants. There is usually a provision for fighters to formalise their citizenship and even join the Syrian Army.

Many of the “rebel” fighters and members of affiliated organisations travel from Idlib into neighbouring Turkey – and further on. Why is the OPCW afraid to reveal the location of their interviewees in Turkey or other countries? Are they concerned this might reflect on the reliability of their testimony?

The warehouse and chemical production facility.

The Syrian government also asked the OPCW to investigate a chemical production facility and warehouse they had found deign liberation of East Ghouta and Douma. They believe these had been sued by terrorists to manufacture chemical contain weapons. (Similar facilities had been found in East Aleppo where terorists appeared to be adding chemicals to projectiles used in their “hell cannons.”

Only one paragraph was devoted to this inspection – paragraph 8.16: Warehouse and facility suspected of producing chemical weapons:

“At the warehouse and the facility suspected by the authorities of the Syrian Arab Republic of producing chemical weapons in Douma, information was gathered to assess whether these facilities were associated with the production of chemical weapons or toxic chemicals that could be used as weapons. From the information gathered during the two on-site visits to these locations, there was no indication of either facility being involved in the production of chemical warfare agents or toxic chemicals for use as weapons.”

That is all – no details. No inventory of chemicals held at the sites. No sign of what the warehouse and production facility was actually used for.

Now, I can accost the Syrians may have been completely wrong in their suspicions about these sites – after all that assessment was made by military officers on the ground in the heat of battle, not chemical weapons experts. But I find the lack of information frustrating, even suspicious.

Were any cylinders of chlorine present at these sites. After all, if politically motivated commenters and media wish to misinterpret the presence of normal traces of chlorinated organic chemicals in collected samples why should they not also be forced to consider stocks of chlorine held in terrorist controlled areas -even if their declared use was innocent.

Conclusions

At last, and OPCW report on Syria actually based on factual evidence, the samples and interviews collected by the OPCW on site. A great advance over earlier reports based on “evidence” from terrorist-connected sources and social media or “open sources.”

But I wish the OPCW was more serious in reporting their scientific findings. Reporting traces of chlorinated organic chemicals without any indication of concentrations and comparison with normal environmental samples is shoddy work laying their information wide open for misrepresentation and distortion. Given the current geopolitical struggles and the way international organisations can be manipulated, I can’t help feeling this shoddy reporting was possibly intentional.

Despite these weaknesses, I think this report shows what is possible. It does show that the military action taken by FUKUS last April was not only illegal it was either based on poor intelligence and, more likely, based on claims these governments knew to be false. It is always good to see such blatant political and military hypocrisy exposed.

However, the weaknesses in the report show that more must be done to improve the scientific quality of OPCW work and reduce political influence on that work. This aspect is important because the recent changes giving OPCW a role in apportioning blame for alleged attacks open up that organisation to being so politicised it will lose all credibility.

Similar articles

Magical World Cup Gala Concert

I have attended several concerts in public squares during European summers and always enjoyed them. Great atmosphere.

But thanks to international broadcasting and modern smartphones I woke up this morning to this concert and it was magical.

Red square on the day before the opening of the world cup. International singers and performers. Beautiful music and an appreciative international audience.

And finishing with beautiful fireworks and the bells of the Spassky Tower.

Incredible.

Similar articles

Russian sports doping scandal looking like an illusion?

Image credit: RussiangateDOPING SCANDALS IN RUSSIAN SPORTS

There is often a difference, sometimes a big difference between public perception, even media reports, and the facts. Recent news from the World Anti-Doping Agency (WADA) illustrate this for sport.

The belief that Russian sportsmen and women indulge in doping to a much higher degree than for other nations is widespread. Our media reinforces that belief – and, true, the International Olympic Committee and WADA certainly provide plenty of information to support it. Bans on Russian athletes have been common lately and there is widespread media coverage any time there is even a suspicion that a Russian athlete may have violated doping rules.

But what are the facts?

Well, we can check as WADA periodically publishes data for athlete doping violations. In my article  Quantifying the problem of international sports doping I discussed the data for 2014 This showed that when the number of tests taken for each country’s athletes is considered,  Russian athlete’s ranked 19th on the list of positive doping tests. The high number of positive tests for that nation can be explained by the much higher number of tests actually taken.

WADA has now published its data for 2016 (see WADA publishes Anti-Doping Rule Violations Report for 2016). Yes, a few years old, but there is quite a time between taking the test samples, declaring a possible violation, considering the factors involved and finally declaring a violation. The WADA report (2016 Anti-Doping Rule Violations (ADRVs) Report) includes all the data up until the end of 1017.

So what are the facts?

Contrary to public perception, athletes from the Russian Federation do not top the table for the number of doping violations – they actually rank 6th  (together with India) with 69 violations (ADRVs – anti-doping rule violations). After Italy (147 violations), France (86), USA (76), Australia (75) and Belgium (73).

Unfortunately, the current report does not give data for the total number of tests according to the country – only for the national sporting federations. This is not the same thing.

I suspect, given the international furore over doping violations by Russian athletes, and the extra testing imposed by the IOC, Russian athletes may have again undergone a higher frequency of testing. It could be that the Russian Federation actually ranks lower than 6th when considered on a proportional basis.

New Zealand ranks 44th on the WADA list with 7 violations. Good news, I guess. But I wonder what our ranking would be if proven violations were reported as a percentage of tests taken.

Good news also is that the percentage of confirmed violations worldwide is relatively low overall. There were a total 1,326 ADRVs from 229,514 samples taken -0 a rate of only 0.6%. Perhaps sports doping is not as bad as we are led to think. Or perhaps it shows that the huge investment in anti-doping measures has been paying off.

The Russian doping scandal

Finally, I should mention this is not the only current news on the issue of doping by athletes from the Russian Federation. Over the last few years, our media has often covered this issue, apparently exposing a scandal involving the official Russian testing laboratory in Moscow and a state-sponsored scheme to hide doping of athletes at the 2014 Sochi Winter Olympics. This scandal has helped keep the problem of doping by Russian athletes in the public mind – and Russian leaders themselves have not denied there was a problem – although they rejected the claims of state-sponsored schemes.

Many people think the Russian athletes have been treated badly. I queried the reliability of the McLaren report which was used for IOC banning of a large number of Russian athletes. (see Ethics and the doping scandal – a response to Guest Work). The banned athletes have also taken legal action to get their names cleared.

A very significant ruling has recently been made public on these bans. The Court of Arbitration for Sport have released their ruling on the case of  Alexander Legkov (see CAS delivers two reasoned awards in the matter of 39 Russian athletes v. the IOC). This ruling found that the case against Legkov had not been proved (see the ARBITRAL AWARD). The evidence of the main witness (“whistleblower”/criminal Grigori Rodchenkov), and hence by implication the McLaren report relying on that evidence, was found unreliable.

This is just the tip of the iceberg and only one of the 39 decisions made public last February 1st which upheld the appeals of 27 Russian athletes and partly upheld the appeals of 12 others.

I guess, better late than never. However, public perception is strongly influenced by first impressions and first allegations (especially when supported by bodies like the IOC). It is going to take some time before the public perception of the problem of sports doping with Russian athletes will become more realistic.

Similar articles

Mainstream media-political alliance gets vindictive

Hala Jaber, highly Respected Middle East correspondent and author of  The Flying Carpet of Small Miracles: A Woman’s Fight to Save Two Orphans.” Image Credit: Goodreads.

Several things have come together in the last few months – centred around news about the war in Syria, chemical weapons, the poisoning of Sergei and Yulia Skripal in Salisbury and the ongoing geopolitical information war:

  • Government propaganda and claims have become more aggressive – particularly from the UK and USA;
  • Syria and chemical weapons have become central to the Russophobic arguments of these governments;
  • The mainstream media has enthusiastically and unquestioningly promoted these claims;
  • Alternative media, journalists and critics of this propaganda and government policies are being singled out for personal attack, and
  • Readers and viewers are aggressively being directed away from alternative news sources.

OK,  readers here will have picked up on the tone of some of my recent posts so will not be surprised that I think this way. But, let’s be clear, it is not only me.

Journalists also concerned

The highly respected Middle East correspondent, Hala Jaber, who used to work for the London Times wrote in a series of Tweets last week (see @HalaJaber – 18:36 UTC – 19 Apr 2018):

“In my entire career, spanning more than three decades of professional journalism, I have never seen MSM resolve to such ugly smear campaigns & hit pieces against those questioning mainstream narratives, with a different view point, as I have seen on Syria, recently.

This is a dangerous manoeuvre a witch hunt in fact, aimed not only at character assassination, but at attempting to silence those who think differently or even sway from mainstream & state narrative.

It would have been more productive, to actually question the reason why more & more people are indeed turning to alternative voices for information & news, than to dish out ad hominem smears aimed at intimidating by labelling alternative voices as conspirators or apologists.

The journalists, activists, professors & citizens under attack are presenting an alternative view point. Surely, people are entitled to hear those and are intelligent enough to make their own judgments. 

Or is there an assumption, (patronizing, if so), that the tens of thousands of people collectively following these alternative voices are too dumb & unintelligent to reach their own conclusions by sifting through the mass information being dished at them daily from all sides? 

Like it or hate it, agree or disagree with them, the bottom line is that the people under attack do present an alternative view pointLeast we forget, no one has a monopoly on truth. Are all those currently launching this witch hunt suggesting they do?”

Moon of Alabama provides an excellent summary of recent events – far better than what I tried to do with the same material. So I will just quote from their article – The Media War On Truthful Reporting And Legitimate Opinions – A Documentary.

The media smears begin

Remember PropOrNot?

“In fall 2016 a smear campaign was launched against 200 websites which did not conform to NATO propaganda.”

They even provided a browser add-on which would warn you that you were reading material from a website they classified as a “Russian propaganda outlet.” Despite being promoted by some of the mainstream media it was considered a bit of a joke –  independent writers and sources who missed out on the classification were somewhat pissed off.

It still exists as a promoter of extreme Russophobic views on Twitter ().

Government propaganda gets childish and journalists become stenographers

Then came the infamous “dashboard’ which the UK and US governments appear to be using as a source of claims for increased activity of “Russian bots.”

“The neoconservative Alliance For Securing Democracy declared that any doubt of the veracity of U.S. propaganda stories discussed on Twitter was part of a “Russian influence campaign”. Their ‘dashboard‘ shows the most prominent hashtags and themes tweeted and retweeted by some 600 hand-selected but undisclosed accounts. (I have reason to believe that @MoonofA is among them.) The dashboard gave rise to an endless line of main-stream stories faking concern over alleged “Russian influence”. The New York Times published several such stories including this recent one:”

This is from that NYT article  (Trump Declines to Add Sanctions Against Russians, Contradicting Haley) discussing the recent illegal FUKUS missile attack on Syria:

“Russia did not respond militarily to the Friday strike, but American officials noted a sharp spike in Russian online activity around the time it was launched.

A snapshot on Friday night recorded a 2,000 percent increase in citing the hashtag #isupportsyria on Russian troll networks, according to a senior official at the Department of Homeland Security who was not authorized to discuss the issue by name and spoke on condition of anonymity. Additionally, the official said, the known Russian hashtag #SyriaStrikes had a 4,443 percent increase in activity while another, #Damsucs, saw a 2,800 percent jump.”

The use of such “dashboard” data is, of course, disingenuous. The Times attributed the “bot” claims to Tyler Q. Holton. the spokesman for the Department of Homeland Security:

“One suspects that Holton used the bizzare statistic of the infamous ‘Dashboard‘ created by the neoconservative, anti-Russian lobby. The dashboard creators asserted that the use of certain hashtags is a sign of ‘Russian bots’. On December 25 the dashboard showed that Russian trolls and bots made extensive use of the hashtag #MerryChristmas to undermine America’s moral.


bigger

One of the creators of the dashboard, Clint Watts, has since confessed that it is mere bullshit:

“I’m not convinced on this bot thing,” said Watts, the cofounder of a project that is widely cited as the main, if not only, source of information on Russian bots. He also called the narrative “overdone.”

But, worse still – not only do we get governments making such stupid statements, we are now getting journalist reporting them without any questions:

As government spokesperson Holton is supposed to spout propaganda that supports the government’s policies. But propaganda is ineffective when it does not adhere to basic realities. Holton is bad at his job. Baker, the NYT author, did even worse. He repeated the government’s propaganda bullshit without pointing out and explaining that it obviously did not make any sense. He  used it to further his own opinionated, false narrative. It took a day for the Times to issue a partial correction of the fact free tale.”

This as a concern – these days the media is simply repeating government propaganda without any of the questioning we should expect from journalists. Some media critics are now describing these “journalists” as “stenographers.”

Personal attacks

“Last December the Guardian commissioned a hatchet job against Vanessa Beeley and Eva Bartlett. Beeley and Bartlett extensively reported (vid) from the ground in Syria on the British propaganda racket “White Helmets”. The Guardian piece defended the ‘heros’ of the White Helmets and insinuated that both journalists were Russian paid stooges.”

Both these independent reporters have provided important eye-witness reports from Syria and done much to expose how our mainstream media misrepresents the situation. I referred to Vanessa Beeley’s reports in my articles Anti-Syrian propaganda and the White HelmetsWhite Helmets dupes New Zealand government? and The first casualty . .

“In March the self proclaimed whistle-blower and blowhard Sibel Edmonds of Newsbud launched a lunatic broadside smear attack(vid) against Vanessa Beeley and Eva Bartlett. The Corbett Report debunked (vid) the nonsense. (The debunking received 59,000 views. Edmonds public wanking was seen by less than 23,000 people.)”

Recently government and media apologists have used the “fact-checking” site Polygraph.info. (a project of the CIA propaganda outlets Voice of America and Radio Free Europe):

“On April 4 the Polygraph wrote a smear piece about the Twitter account Ian56 (@Ian56789). Its headline: Disinfo News: Doing the Kremlin’s Work: A Fake Twitter Troll Pushes Many Opinions:
“Ben Nimmo, the Senior Fellow for Information Defense at the Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab, studies the exploits of “Ian56” and similar accounts on Twitter. His recent article in the online publication Medium profiles such fake pro-Kremlin accounts and demonstrates how they operate.”

…Nimmo, and several other dimwits quoted in the piece, came to the conclusion that Ian56 is a Kremlin paid troll, not a real person. Next to Ian56 Nimmo ‘identified’ other ‘Russian troll’ accounts:

“Ben Nimmo @benimmo – 10:50 UTC – 24 Mar 2018 One particularly influential retweeter (judging by the number of accounts which then retweeted it) was @ValLisitsa, which posts in English and Russian. Last year, this account joined the troll-factory #StopMorganLie campaign.”

Nimmo’s employer, the Atlantic Council, is a lobby of companies who profit from war.”

The crude level of these claims is indicated by the fact that @ValLisitsa is the twitter account of  Valentina Lisitsa, a famous American-Ukrainian pianist.

“Yes, she sometimes tweets in Russian language to her many fans in Russia and the Ukraine. Is that now a crime? The videos of her performances on Youtube have more than 170 million views. It is absurd to claim that she is a ‘Russian troll’ and to insinuate that she is taking Kremlin money to push ‘Russian troll’ opinions.”

Polygraph.info wrote:

““Ian56,” it seems, is not a real person. He (or she) does seem to be the creation of a flesh and blood Russian, experts say, not a “bot” but a “troll.””

But  is, in fact, the Twitter account of a very real British Pensioner, Ian Shilling. He was interviewed by Sky News:

I should point out this definition of a bot:

“A Twitter bot is a type of bot software that controls a Twitter account via the Twitter API. The bot software may autonomously perform actions such as tweeting, retweeting, liking, following, unfollowing, or direct messaging other accounts.”

Yet these interviewers ask a flesh and blood person if he is a bot! Also, they had the hypocrisy to suggest he may not be carefully checking out the veracity of the stories he retweets – a question they never put to the government spokespersons and media journalists who make these unverified and stupid claims all the time.

Academics in the frame

“On April 14 Murdoch’s London Times took personal aim at the members of a group of British academics who assembled to scientifically investigate dubious claims against Syria. Their first investigation report though, was about the Skripal incident in Salisbury. The London Times also targeted Bartlett and Beeley. The piece was leading on page one with the headline: “Apologists for Assad working in universities”. A page two splash and an editorial complemented the full fledged attack on the livelihood of the scientists.


bigger

Tim Hayward, who initiated the academic group, published a (too) mild response.”

The Guardian channels UK government propaganda

A Guardian article, Russia spread fake news via Twitter bots after Salisbury poisoning – analysis, uncritically repeated UK government claims and in the process smeared Ian Shilling (see video above) and Maram Susil, a Syrian-born Australian scientist, as “Russian bots” claiming:

“Russia used trolls and bots to unleash disinformation on to social media in the wake of the Salisbury poisoning, according to fresh Whitehall analysis. Government sources said experts had uncovered an increase of up to 4,000% in the spread of propaganda from Russia-based accounts since the attack,– many of which were identifiable as automated bots.

But civil servants identified a sharp increase in the flow of fake news after the Salisbury poisoning, which continued in the runup to the airstrikes on Syria.

One bot, @Ian56789, was sending 100 posts a day during a 12-day period from 7 April, and reached 23 million users, before the account was suspended. It focused on claims that the chemical weapons attack on Douma had been falsified, using the hashtag #falseflag. Another, @Partisangirl, reached 61 million users with 2,300 posts over the same 12-day period.”

The Guardian journalist who authored this story responded to criticism of her article with the tweet:

“As I make very clear in the story, that’s the analysis of British government cyber experts – with whom you are quite welcome to disagree.”

I think that sums up the complete abandonment of their job by many mainstream media and why the term “stenographer” to describe them is so justified.

The Sky News interview of one of these “Russian Bots” Ian Shilling is shown above. He also published a written response:

“I have been campaigning against the Neocons and the Neocon Wars since January 2002, when I first realised Dick Cheney and the PNAC crowd were going to use 9/11 as the pretext to launch a disastrous invasion of Iraq. This has nothing to do with Russia. It has EVERYTHING to do with the massive lies constantly told by the UK & US governments about their illegal Wars of Aggression. “

The other “Russian bot” in the Guardian story, Maram Susli (@Partisangirl) posted her own video debunking the Guardian:

Partisangirl also showed that the government analysts and the Guardian couldn’t even get their figures right – again illustrating how journalists simply do not do any checking:

Ian Shilling (@Ian56789) posted a similar tweet illustrating how the figures given for his tweets were also highly inflated.

The take-home message

The Moon of Alabama article started with this quote about the Spanish civil war from George Orwell:

“Early in life I have noticed that no event is ever correctly reported in a newspaper, but in Spain, for the first time, I saw newspaper reports which did not bear any relation to the facts, not even the relationship which is implied in an ordinary lie. I saw great battles reported where there had been no fighting, and complete silence where hundreds of men had been killed. I saw troops who had fought bravely denounced as cowards and traitors, and others who had never seen a shot fired hailed as the heroes of imaginary victories; and I saw newspapers in London retailing these lies and eager intellectuals building emotional superstructures over events that had never happened. I saw, in fact, history being written not in terms of what happened but of what ought to have happened according to various ‘party lines’.
George Orwell, Looking back on the Spanish War, Chapter 4″

So it is fitting that Moon of Alabama finished this excellent article with the comments:

“The governments and media would like to handle the war on Syria like they handled the war in Spain. They want reports without “any relation to the facts”. The media want to “retail the lies” and eager propagandists want to “build emotional superstructures over events that never happened.”

The new communication networks allow everyone to follow the war on Syria as diligently as George Orwell followed the war in Spain in which he took part. We no longer have to travel to see the differences of what really happens and what gets reported in the main stream press. We can debunk false government claims with freely available knowledge.

The governments, media and their stenographers would love to go back to the old times when they were not plagued by reports and tweets from Eva, Vanessa, Ian, Maram and Sarah or by blogposts like this one. The vicious campaign against any dissenting report or opinion is a sorry attempt to go back in time and to again gain the monopoly on ‘truth’.

It is on us to not let them succeed.”

Similar articles

Novichock – a marketing ploy?

A new line of sunflower oil on Russian supermarket shelves.
Image credit: 

I came across this on twitter – a new line of sunflower oil launched on the Russian market. The labels claim the product is conducive to a long life and has a special flavour.

Perhaps the events in Salisbury are simply a marketing trick. Perhaps some old hacks from the KGB (prominently displayed on the label) have gone into the (sunflower) oil business.

Given the lack of transparency in the investigation and the confusing information we do have, I simply have not been able to make head nor tail of this whole event. None of the conspiracy theories seem at all credible

At this stage, this is the best explanation for the Salisbury poisoning I can find.

If nothing else it shows the Russian people certainly aren’t panicking and have not lost their sense of humour.

Similar articles

The “heart of the Syrian chemical weapons programme” destroyed?

There were no chemical weapons in Damascus. The French, UK and US (FUKUS) surely knew that. So, their missile attack in the weekend had nothing to chemical weapons.

We all know the first casualty of war is the truth. However, it seems that the time truth really gets a flogging is after a highly publicised military operation. All the levels of patriotism, nationalism and bravado are used. No faults can be admitted. And the “enemy” always suffers a horrible defeat.

Then, of course, dissident voices get suppressed or vilified. That is until everyone calms down and the truth starts to sink in.

It has happened before, (remember Iraq). It will happen again. And, although it may be too early to completely burst the bubble of self-declared victory, it happened again in the weekend with the missile attack on Syria by the French, UK and US (the FUKUS team).

The Barzah Scientific Research Centre, Damascus, before the weekend attack

But the truth is already coming out. The whole attack was based on a lie. The constant reference to proof from classified evidence is complete nonsense. We can see this clearly in the case of the main target – the Barzah Scientific Research Centre.

This centre was completely destroyed. Most of the missiles launched (76 out of about 105) targeted this centre. But why?

Pentagon Spokesperson U.S. Lieutenant General Kenneth McKenzie declared “We believe that by hitting Barzah, in particular, we’ve attacked the heart of the Syrian chemicals weapon program.”

A Syrian soldier films the damage at the site of the Barzah Scientific Research Center in Damascus on Saturday morning after it was annihilated by 76 missiles. Image source: Daily Mail: Pentagon celebrates airstrikes which ‘crippled’ Syria’s chemical weapons arsenal 

So there you have it. This is maybe the key “fact” that the FUKUS military action centred on. The claim that the  Barzah Scientific Research Centre was the “heart of the Syrian chemicals weapon program.” That’s where most of the destruction occurred, where most of the missiles were targeted. And US spokespersons claim they have successfully destroyed the Syrian chemical weapons programme.

What does the OPCW say about this centre?

While the FUKUS team has not supplied a single verifiable fact to support their action the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) has supplied plenty of evidence to show the attack was based on a lie. And that evidence was surely known by the intelligence communities in France, UK and USA.

That OPCW evidence is in official reports from their investigators who regularly monitor possible chemical weapons sites in Syria (and other countries). The OPCW regularly monitor the  Barzah Scientific Research Centre. Here is an extract from one of the latest OPCW reports (23 March 2018) which refers specifically to the Barezeh Scientific Research Centre (see OPCW Document EC-88/DG.1 “PROGRESS IN THE ELIMINATION OF THE SYRIAN CHEMICAL WEAPONS PROGRAMME”).

France, the UK and the USA are, together with Syria, signatories to the Chemical Weapons Convention (CWC). They have access to all these documents. In fact, they have members on the OPCW Executive Council who actively peruse these documents. The permanent representatives are Mr Philippe Lalliot for France, Mr Peter Wilson for the UK and Mr Kenneth D. Ward for the USA. FUKUS must have known that regular inspections did not show the presence of any chemical weapons or relevant chemicals at the Barezh Scientific Research Centre.

OK – they may well argue that these weapons had arrived since the last inspection (last November) or are hidden from the inspectors. If they honestly believed that then they should have used the “‘challenge inspection’ provisions” of the Convention:

“A unique feature of the CWC is its incorporation of the ‘challenge inspection’, whereby any State Party in doubt about another State Party’s compliance can request the Director-General to send an inspection team. Under the CWC’s ‘challenge inspection’ procedure, States Parties have committed themselves to the principle of ‘any time, anywhere’ inspections with no right of refusal.”

Comments from a worker at the centre

The morning after the attack, France 24 interviewed Said Said, an engineer who is head of the centre’s paint and plastics department (see At destroyed Syria lab, workers deny producing toxic weapons):

“The building had three storeys: a basement, ground floor, and second floor. It had labs and departments that were unfortunately completely destroyed, with all their equipment and furniture. Thank God, no one was here. As we work in civilian pharmaceutical and chemical research, we did not expect that we would be hit.”

According to Said Said only non-lethal research and development occurred at the centre. It had been producing antidotes to scorpion and snake venom while running tests on chemical products used in making food, medicine and children’s toys.

“If there were chemical weapons, we would not be able to stand here. I’ve been here since 5:30 am in full health — I’m not coughing.”

The OPCW had visited the site in Barzah in recent years and had declared it free of any toxic weapons.

“The OPCW used to stay in the two upper rooms, and use the labs, and we would cooperate with them completely. The OPCW has proven in two reports that this building and the centre as a whole are empty and do not produce any chemical weapons.”

Update

Here is a video of the interview referred to by France24:

To summarise

The FUKUS group clearly knew there were no chemical weapons at the Barzah Scientific Research Centre.  They had access to all the OPCW information on that centre. They claim to have relied on classified intelligence to make a different assessment. But that is clearly a lie – not only because “classified’ is the oldest trick in the book to hide the fact there is no evidence. But because any such evidence should have triggered a request by them for a “challenge inspection” – a request which could not have been refused by Syria.

Of course, we are still in the in the propaganda phase of this operation. Patriotism and jingoism are still driving the narrative of officials and politicians. The mainstream media suffers from this too and most real informaiton is coming from alternative media.

But these warmongers have an answer for that. According to Pentagon spokeswoman Dana White:

“The Russian disinformation campaign has already begun. There has been a 2,000% increase in Russian trolls in the last 24 hours therefore we will keep you all abreast of the facts moving forward.”

I expect to be labelled one of “Putin’s useful idiots” (again) or – and this is a new one – one of “Assad’s useful idiots,” any day now for daring to look at the real facts behind this missile attack.

Similar articles

 

Where could you get a nerve agent in Salisbury?

Conspiracy theorists, especially those in the mainstream media and political spheres, seem to have no real imagination these days. Just look at how they have responded to news of the poisoning of Sergei Skripal, his daughter Yulia and police Sergeant Nick Bailey in Salisbury, UK, last week.

Isn’t it just too easy to claim “Putin did it” these days? Yes, Skripal is a Russian and former spy for the UK MI6 who ended up in the UK as part of a spy exchange. And yes, there is a compulsion for western media and politicians to demonise the Russian Federation and their president every chance they get. But isn’t that particular conspiracy theory rather thoughtless – the conspiracy theory you automatically go with when you haven’t the energy or skills to actually look for something in the way of evidence.

As we would say in New Zealand – a “Clayton’s conspiracy theory.” The conspiracy theory you use when you don’t have a conspiracy theory! (For the uninformed, this comes from an old advertisement for alcohol-free drinks).

Why can’t the news media, seeing they are only speculating at this stage anyway, look at little closer to home for the source of the nerve agent used in the poisonings?

Only a short distance from Salisbury (8.1 km if you are a crow or an 18 min drive is Porton Down. This is the site of the UK Ministry of Defence’s Defence Science and Technology Laboratory – known for over 100 years as one of the UK’s most secretive and controversial military research facilities. And well-known for their secretive work on chemical and biological weapons.

The map above shows how quickly one would get to Porton Down from Salisbury and back

Even closer (only a 15 min drive, or 6 km for crows) is the Defence Chemical, Biological, Radiological and Nuclear Centre (the Defence CBRN Centre or DCBRNC for short) at Winterbourne Gunner in Wiltshire. It is a tri-service site, with the Royal Air Force being the lead service. The centre is responsible for all training issues relating to chemical, biological, radiological and nuclear (CBRN) defence and warfare for the UK’s armed forces.

The map below shows how short the trip is to this facility from Salisbury.

Porton Down has barely been mentioned in the media reports of this poisoning – except more recently because experts from Porton Down are participating in the inquiry. But it seems to me rather fanciful that Russophobe conspiracy theorist Luke Harding should rave on about a weapons lab in Moscow that might not even exist as a possible source of the nerve agent and ignore this other source much, much, closer to Salisbury (see Russia’s Lab X: poison factory that helped silence Soviets’ critics).

Hopefully, the current inquiry will be open and come to a satisfactory conclusion (unlike the Litvinenko inquiry) and, given the murky world of spies and ex-spies, nothing would surprise me.

However, I do wish our mainstream media could surprise me once in a while by refusing to follow the obligatory narratives and perhaps do some speculating using real evidence.

Similar articles

The first casualty . .

Independent reporter Vanessa Beeley raises questions about the White Helmets and their propaganda videos.

It’s an old truism – the first casualty in war is the truth. But this has become even truer over the years as psychological propaganda has become more sophisticated. And the mainstream news media is playing a more active role in hiding the truth and promoting lies to support wars.

Just look at the current political and media propaganda around the war in Syria, and particularly around the battle in east Ghouta. You would think the UN politicians and the people who run our media would have a bit more of a conscience. Yet, no. They are repeating the same stories and lies they fed to us during the battle in east Aleppo just over a year ago.

Remember all those hospitals and schools that were allegedly bombed by the Syrians and Russians. Talk of “barrel bombs,” chemical weapons and Assad’s war against his people. Claims that civilians would not leave the battle area because they were scared of reprisals from government forces and, anyway, it was a form of ethnic cleansing – transferring people away from their homes into areas they did not know.

Yet the reality was that when the terrorist groups were on the verge of defeat over 90,000 civilians did leave and came under government protection and aid. Today several hundred thousand former residents of Aleppo are returning to their homes as reconstruction proceeds.

Yes, as part of their surrender the “rebel”/terrorist armed groups and their families were relocated to Idlib province. That is simply a sane way of protecting civilians who had formerly been used as human shields by the terrorists – and shot by terrorist snipers when they intended to leave.

I can only hope that one day these “rebels”/terrorist will get their just deserts as Idlib is liberated. But sadly, some of these terrorists will have made their way to Afghanistan or Libya – or to Europe where they will wait for the opportunity to renew their battle, even by carrying out terrorist acts in their new countries.

Now it is Ghouta’s turn

Every night I watch Al Jazeera as it presents its substantial coverage of the battle for Ghouta. But all their news sources used are local (in Ghouta) “activists” and “independent” reporters. These sources are simply fighters and propagandists in the “rebel”/terrorist forces.

One of their propaganda arms is the “White Helmets.” They are a well-funded (by countries like the UK, Holland, and USA) civil defense and propaganda group for Al Qaeda. Yet they fool a lot of people.

Nevertheless, their video propaganda has a sameness about it which sticks out as propaganda – or at least professionally-managed reporting and sometimes as fake acting. See the video above for some analysis of this propaganda.

Reporters on Al Jazeera have been telling me that civilians refuse to use the humanitarian corridors to exit the area because the Syrian Army has snipers on the exits to kill any refugees. And, anyway, the people in Ghuota do not want to be forced to leave their homes. But, from other sources, I hear that the snipers are from the “rebel”/terrorist groups. These groups enforce a curfew during the hours the humanitarian corridor is open and civilians have been banned from leaving.  A humanitarian aid convoy that did manage to get into the area recently had to turn back because it was shelled by “rebel”/terrorist activists.

Two children have escaped

Yet there has been an escape – two young children who managed to get out, although the fate of their parents who were with them is not known. And the children reported that there were hundreds who were attempting the escape but were unsuccessful

But I didn’t learn this from Al Jazeera – and there is no excuse for that because videos of the escape and interviews with the children were available and screened by alternative media sources.

RT also screened these videos and provided some background to what is happening in Ghuota.

But people keep telling me I should never watch RT – it is just propaganda for the Kremlin. These people seem to keep insisting I wear blinkers or blinders to protect me from the truth. And that I should accept only media reports from “official” media like Al Jazeera.

Yes, the first casualty of war is the truth – we all accept that. Yet most of seem to fall victim the sophisticated propaganda being used to serve up these lies.

And worse, some people seem to be unthinkingly accepting demands from the establishment to cover our eyes and block our ears when it comes to information from war scenes. Even worse, these people attempt to demonise and attack anyone who refuses to go along with such self-imposed censorship.

I have been called one of “Putin’s useful idiots” for daring to mention RT. But perhaps the more relevant term when it comes to the Syrian war and the comments of politicians and mainstream media reporters is one of “Al Qaeda’s useful idiots.”

Similar articles

RT election subversion – yet again?

The notorious intelligence document about Russian interference in the US election (see Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections) provided as evidence the work o the RT  news agency. For example:

“In an effort to highlight the alleged “lack of democracy” in the United States, RT
broadcast, hosted, and advertised third party candidate debates . . “

Actually, its description of the work of agencies like RT and Sputnik was the only concrete evidence provided for the claimed interference. But, if the political system in the US is seriously suggesting that the work of a news agency like RT, and especially their coverage of third-party candidates, is interference then what should we make of this – RT coverage of minority or “Third Party” candidates in the upcoming presidential election in the Russian Federation?

Does this interview of presidential candidate Ksenia Sobchak provide evidence of some sort of illegal interference by RT in these presidential elections? Or should we see it as simply justified reporting of “third-party” candidates we should expect in coverage of elections? The sort of thing we should have expected from the US mainstream media in 2016  – but didn’t get. Except from agencies like RT which US citizens are being pressured to avoid watching at all costs.

Frankly, I am thankful for this coverage of a “third-party” candidate in Russia. I sincerely hope RT gives similar space to other “third-Party” and minority candidates. After all, there are now eight official candidates standing in these elections. We hear plenty about the current incumbent, President Putin, but I would really love to hear from the others.

The candidates

Pavel Grudinin (57) Communist Party

Vladimir Zhirinovsky (71) Liberal Democratic Party

Sergey Baburin Russian All-People’s Union

Ksenia Sobchak Civil Initiative

Maxim Suraykin Communists of Russia

Boris Titov Party of Growth

Grigory Yavlinsky Yabloko

Vladimir Putin Self Nominated (Independent)

Similar articles