Category Archives: science

Blatant misreporting of latest OPCW report on chemical weapons in Syria

BBC caught out promoting fake news about OPCW report

The Organisation for Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) reports no evidence of banned chemical weapons use by the Syrian government in Douma last April. This conflicts with the strong claims of NATO states and most of the mainstream media at the time. It also shows that the illegal missile attacks by France, UK and USA (FUKUS) on Syria at the time (see The “heart of the Syrian chemical weapons programme” destroyed?) were completely unjustified.

While the NATO governments involved have yet to respond to the OPCW report (let alone make apologies for their actions) many mainstream media outlets seem determined to continue promoting fake news when it comes to Syria. Some major news outlets have completely misrepresented the OPCW findings.

OPCW has problems but got this one right

I have commented on some earlier OPCW reports on Syria and have found them unconvincing, biased or relying only on terrorist sources (see Another shonky OPCW chemical incident report on Syria and Chemical weapons use in Syria UN report flawed by political bias).

However, this one is a bit different. It is an interim report on the alleged chemical weapons attack in Douma, Syria, last April. This incident got a lot of publicity with France, UK and USA declaring they had evidence which proved there had been an attack using sarin. This alliance (FUKUS) was sufficiently confident with their “intelligence” to order an illegal missile attack on several sites in Syria. (see The “heart of the Syrian chemical weapons programme” destroyed?)

This interim report is also different because the area of alleged attack was soon liberated by Syria and Syria, together with Russian Military Police and the UN Office for Project Services, was able to stabilise the area and enable inspectors from the OPCW to take samples and interview people in the buildings which had allegedly been attacked. A big difference to earlier reports which had relied only on “open sources,” and the testimony and samples provided by the White Helmets – a group affiliated with the jihadists and which actively campaigns against the Syrian states and has a history of false reporting.

While this is only an interim report some conclusions are clear (paragraph 2.5 in Summary):

“No organophosphorus nerve agents or their degradation products were detected, either in the environmental samples or in plasma samples from the alleged casualties.”

Media coverage

I have yet to see any response from NATO governments, particularly those comprising the FUKUS attack group. A sharp contrast to their vociferous accusations at the time of the alleged incident.

However, it appears that much of the mainstream media, and some of the sources it relies on, will draw unwarranted conclusions from this interim report to support their narrative.  For example, Al Jazeera claims Interim OPCW report finds proof of chlorine used in Syria’s Douma.

That is an outright lie. It did not give any such proof or even make that claim.

There is also this from the BBC:

Again an outright lie – the report found nothing of the sort.

Reuters are going with Chemical weapons agency finds ‘chlorinated’ chemicals in Syria’s Douma. Mind you this headline is a “correction” – “(Corrects to “various chlorinated organic chemicals” instead of chlorine).” Technically correct but misleading.

Sky news is claiming Chemical attack confirmed in deadly Douma strikes, but OPCW finds no evidence of sarin. Again wrong. No evidence of sarin but also no evidence presented of any chemical attack at all.

ABC also misrepresented the OPCW report claiming Chlorine used in Syria’s Douma, no trace of nerve agent, Interim OPCW report finds.

The NZ Herald was more neutral in their report Watchdog reports on alleged Syria attack behind airstrikes.

On the other hand the Xinhua Chinese news agency correctly reported Various chlorinated organic chemicals found in samples from Douma attack sites: OPCW, and RT correctly reported Nerve agents not found in samples from Syria’s Douma – interim OPCW report saying (in its second sentence ““Various chlorinated organic chemicals were found in samples” from two locations in the Damascus suburb of Douma.”

And I get the impression most of the “alternative” media sources I see on social media are reporting the OPCW findings correctly. So what was that about “Fake News” and the strong recommendations we get to wear blinkers so that we do not see alternative news sources?

Bellingcat also misrepresents findings

Eliot Higgins, who runs the Bellingcat organisation which provides “open source” information often used by western governments and media, also misrepresents the OPCW report. His organisation is responsible for initiating the story that the MH17 flight was shot down in eastern Ukraine by a Russian BUK unit especially imported for the occasion (and exported immediately afterwards).  Bellingcat is also responsible for many of the claims of chemical weapons used by the Syrian government.

Higgins tweeted:

What is the basis for misleading reports of chlorine use

The OPCW report mentions chlorine only twice – in this paragraph describing the original open source and media reporting of the alleged incident (paragraph 3.1 in Background):

So, no evidence of chlorine use found by the OPCW team. Those making this claim will point, in justification, to the fact that “chlorinated organic chemicals” were found at a few of the examined sites (paragraph 2.5 in Summary):

“Various chlorinated organic chemicals were found in samples from Locations 2 and 4, along with residues of explosive.”

Many of the commenters I have seen on social media who resort to this to prove their claims of chlorine use seem not to understand the chemical differences involved or to argue that traces of any chlorinated organic chemicals must mean chlorine had been present.

Surprisingly, the OPCW did not draw any conclusions from the presence of these chemicals and are still attempting to establish their significance. I would have thought their job was to show if the trace levels found were at all unusual for environmental samples.

As a chemist I do not find the OPCW detection of traces of these chemicals at all surprising. For example, the report mentions the presence of “dichloroacetic acid, trichloroacetic acid” in samples of concrete debris, wood fragments, a water tank wood support, and some clothing.  But these chemicals are common in drinking water and even groundwater (see the Background document for development of WHO Guidelines for Drinking-water Quality, Dichloroacetic Acid in Drinking-water ). Some of the chemicals found are common chlorinated compounds in treated wood (e.g. bornyl chloride and 2,4,6-trichlorophenol as mentioned in a footnote to Annex 3 of the OPCW interim report).

So, in fact, the identified chlorinated organic chemicals are what one may expect from such samples or especially samples taken from areas where explosives have been used.

This OPCW report is still of dubious scientific quality

I find a lot wrong with this OPCW report – but first the positive.

It followed (mostly) the OPCW guidelines for on-site inspection and sampling. This is a sharp contrast with the earlier OPCW reports on Syria where investigators relied on samples and testimony from jihadi affiliated groups like the White Helmets and their associates. This was possible because Douma had just been liberated and the Syrian Government and Russian Armed Forces made an immediate request for the OPCW to send their own observers to check media claims. (Although, given their willingness to trust jihadi-linked groups based in a terrorist-controlled area it does seem strange that the OPCW was unwilling to send their investigators to those areas and rely on terrorist guarantees for security in past investigations. Although, I am being sarcastic. Even in the case of Douma the OPCW team, was concerned about attacks from suicide bombers which seem to operate freely in the terrorist-held areas).

But have they learned?

In paragraph 5.1 describing their activities and timeline the OPCW say:

“Following reports in the media of the alleged incident on 7 April 2018, the Information Cell of the Secretariat immediately informed the FFM team and initiated a search of open-source information to assess the credibility of the allegation. The major sources comprised news media, blogs, and the websites of various non-governmental organisations. The assessment by the Information Cell was that the credibility of the allegation was high. Based on this information, the Director-General initiated an on-site investigation.”

Will the OPCW learn from this specific incident. In  previous reports they stopped at “The assessment by the Information Cell was that the credibility of the allegation was high” – and they would have this time of the Syrian, Russian and UN military had not provided them the security they required for onsite inspections.

The OPCW assessment was that the credibility of the jihadi-connected groups was “high.” Their own inspections showed they were mistaken. Will they be more careful with such claims in the future?

This question is important as NATO countries at the UN Security Council earlier this year effectively prevented adoption of mandatory on site inspections for UN-related chemical weapons investigations. At the OPCW the NATO countries have also pushed through a policy enabling the OPCW to go beyond its investigatory role and carry out a political role of apportioning blame.

The science is shonky

I find it incredible that the report should simply list identification of traces of chlorinated organic chemicals without either providing some sort of indication of the concentrations involved or comparing levels with measurements from  control samples – taken from areas outside the alleged attack area. This is a basic scientific mistake.

Those who wish to claim that the presence of chlorinated organics “proves” chlorine was used in this area could well be right. But only if the concentrations of these chemicals was much higher than normal for environmental samples.

I really can’t help thinking that this shoddy reporting of the science is a political trick enabling the report to be misrepresented. The OPCW is, after all, an international body and subject to the same sort of political manoeuvring we have come to expect from all such international bodies.

Interviews in country X!

The report states (paragraph 8.17:

“The FFM team interviewed a total of 34 individuals; 13 of these interviews were
conducted in Damascus and the remainder in Country X. Analysis of the testimonies is ongoing.”

Two issues for me here:

1: 13 interviews in Damascus – where most witness could have been found and 21 interviews in “Country x?” What this means is that more people from the defeated jihadi groups and their families were interviewed than those remaining in Douma who may have been less motivated to lie.

2: Country X! really? This is meant to be an intelligent report – not a spy thriller. There is absolutely no reason to be so coy about the location of the people interviewed. This is just childish.

I should note that the defeated “rebels”/terrorists and their families were given the opportunity to be transported to Idlib (still in terrorist hands). This has been a common feature of settlement agreements as areas are liberated. Of course, many choose to stay – even those who had been actively fighting with the militants. There is usually a provision for fighters to formalise their citizenship and even join the Syrian Army.

Many of the “rebel” fighters and members of affiliated organisations travel from Idlib into neighbouring Turkey – and further on. Why is the OPCW afraid to reveal the location of their interviewees in Turkey or other countries? Are they concerned this might reflect on the reliability of their testimony?

The warehouse and chemical production facility.

The Syrian government also asked the OPCW to investigate a chemical production facility and warehouse they had found deign liberation of East Ghouta and Douma. They believe these had been sued by terrorists to manufacture chemical contain weapons. (Similar facilities had been found in East Aleppo where terorists appeared to be adding chemicals to projectiles used in their “hell cannons.”

Only one paragraph was devoted to this inspection – paragraph 8.16: Warehouse and facility suspected of producing chemical weapons:

“At the warehouse and the facility suspected by the authorities of the Syrian Arab Republic of producing chemical weapons in Douma, information was gathered to assess whether these facilities were associated with the production of chemical weapons or toxic chemicals that could be used as weapons. From the information gathered during the two on-site visits to these locations, there was no indication of either facility being involved in the production of chemical warfare agents or toxic chemicals for use as weapons.”

That is all – no details. No inventory of chemicals held at the sites. No sign of what the warehouse and production facility was actually used for.

Now, I can accost the Syrians may have been completely wrong in their suspicions about these sites – after all that assessment was made by military officers on the ground in the heat of battle, not chemical weapons experts. But I find the lack of information frustrating, even suspicious.

Were any cylinders of chlorine present at these sites. After all, if politically motivated commenters and media wish to misinterpret the presence of normal traces of chlorinated organic chemicals in collected samples why should they not also be forced to consider stocks of chlorine held in terrorist controlled areas -even if their declared use was innocent.

Conclusions

At last, and OPCW report on Syria actually based on factual evidence, the samples and interviews collected by the OPCW on site. A great advance over earlier reports based on “evidence” from terrorist-connected sources and social media or “open sources.”

But I wish the OPCW was more serious in reporting their scientific findings. Reporting traces of chlorinated organic chemicals without any indication of concentrations and comparison with normal environmental samples is shoddy work laying their information wide open for misrepresentation and distortion. Given the current geopolitical struggles and the way international organisations can be manipulated, I can’t help feeling this shoddy reporting was possibly intentional.

Despite these weaknesses, I think this report shows what is possible. It does show that the military action taken by FUKUS last April was not only illegal it was either based on poor intelligence and, more likely, based on claims these governments knew to be false. It is always good to see such blatant political and military hypocrisy exposed.

However, the weaknesses in the report show that more must be done to improve the scientific quality of OPCW work and reduce political influence on that work. This aspect is important because the recent changes giving OPCW a role in apportioning blame for alleged attacks open up that organisation to being so politicised it will lose all credibility.

Similar articles

Advertisements

Anti-fluoride campaigners exhaust their legal channels with another loss

NZ Supreme Court Building, Wellington

The NZ Supreme Court has delivered its judgments and local anti-fluoride campaigners (and their big business supporters) seem to have come to the end of the line with their legal actions to prevent community water fluoridation (see Supreme Court rules against Taranaki anti-fluoride campaigners and Supreme Court rules South Taranaki fluoridation allowed).

Specifically, the Supreme Court delivered two judgments rejecting three appeals by NZ Health Inc. These appeals arose from High Court rejection of challenges by New Health NZ to prevent South Taranaki District Council from fluoridating drinking water in Patea and Waverly. While dealing with local situations these legal actions, ongoing since the end of 2012, inhibited other councils throughout New Zealand from making fluoridation decisions for fear of the cost involved in possible legal defences.

In effect, the Supreme Court judgements free up other councils to go ahead with fluoridation decisions, although the impending legislation transferring decision-making to District Health Boards may also cause delays.

The Supreme Court judgements were welcomed by health authorities and many New Zealanders concerned about the time wasting tactics used by anti-fluoride campaigners and their big business supporters.

Nature of the judgments

Court judgements can be complex but the Supreme Court provided a press release to help readers understand this case (see Fluoridation: New Health NZ v South Taranaki DC). This also provides a brief history of the legal actions since 2012.

Several things stand out to me.

The courts cannot rule on the science

The scientific arguments commonly presented by anti-fluoride campaigners are not considered in this judgement – this is as it should be. Courts do not decide the science.

Through this whole procedure lawyers for New Health NZ presented a litany of misrepresentations of the science we have come to expect from anti-fluoride campaigners. Apparently these campaigners are so used to relying on arguments misrepresenting the science they just could not help themselves even though the courts do not arbitrate on scientific matters.

I have always considered this somewhat strange. The strongest arguments that anti-fluoride campaigners can present relate to freedom of choice and the rights of minorities in social decisions. Yet they always seem to lead with misrepresentation and distortion of the science and only fall back to their strongest arguments when these misrepresentations are challenged by actual consideration of the science.

The statutory power of councils

New Health NZ argued that councils do not have the statutory authorisation to add fluoride to drinking water. The Supreme Court majority dismissed this ground for appeal. The dismissal was based on:

“the Council’s general power of competence in s 12 of the Local Government Act and in light of its duty under the Health Act to protect, promote and improve public health in its region. The relevant provisions had to be interpreted against the background that fluoridation had been lawful in New Zealand for decades prior to enactment.”

Claim that fluoridation breaches the NZ Bill of Rights.

On this question the Supreme Court:

“considered that the conferral of a statutory power to fluoridate water to levels prescribed by the drinking water standards was a justified limit on the right protected by s 11 of the Bill of Rights Act”

Or that:

“the Bill of Rights Act meant that local authorities could fluoridate water only where doing so in the particular district would be demonstrably justified in terms of s 5, an assessment which may depend on the local conditions.”

So, although there were subtle differences in the arguments of separate members of the court this claim by New Health NZ was rejected.

Not a unanimous decision

No doubt anti-fluoride activists will make much of the fact that there were differences between members of the Supreme Court on some details. I don’t think such differences are at all surprising or will necessarily give these asctivists the comfort they will attempt to derive from them. One of the judgements (NZSC59.pdf) gives detials of the arguments presented by sperate court members

The issues considered by the Court relate to interpretations of the Health Act and the NZ Bill of Rights. This involves considerations of ethical issues and the practical implementation of democratic procedures. There is no pre-ordained right or wrong answers to such matters and they are normally decided by prevailing procedures, ethical approaches and political matters.

It is possible to argue wither way on such issues. This is why I consider anti-fluoride campaigners make a mistake in their concentration on scientific matters which can easily be decided (and which they misrepresent) . If they put more effort into debating the ethical and political aspects they might have more success in winning people to their arguments and in achieving their political demands.

Who has been financing this legal action?

The Supreme Court press release describes New Health NZ, the anti-fluoride group which fronted the legal action, as a “consumer advocacy group.” This is factually wrong. New Health NZ was formed by the NZ Health trust to front such actions but the NZ Health Trust is, in fact, a lobby group for the “natural”/alternative health industry in New Zealand. It is effectively representing big business and not consumers. (Although, strangely, it has registered itself as a charity – perhaps this should be challenged by someone).

In fact, very few consumer advocacy groups could afford such legal action. The cost of defending against this action was substantial. South Taranaki mayor Ross Dunlop said the legal battle had cost the council at least $300,000-$350,000. The Ministry of Health assisted with funding but one can see how the fear of such legal costs has scared councils from making fluoridation decisions in the six years these issues have been before the High Court and then the Supreme Court. Even in this last case, the Supreme Court ordered New Health NZ to pay the Council only $20,000 towards costs.

The New Zealand Health Trust has funded, through New Health NZ, this legal battle to the tune of about $180,000 per year. I described this in my articles  Who is funding anti-fluoridation High Court action?,  Corporate backers of anti-fluoride movement lose in NZ High Court and Anti-fluoridationists go to Supreme Court – who is paying for this?

The financial returns from the NZ Health Trust and New Health NZ clearly show that money is flowing from the “natural”/alternative health industry (which is big business), via the NZ Health Trust (a lobby group for that industry) into New Health NZ which has then used it to find their anti-fluoridation legal activity to the tune of about $180,000 per year ($340,000 in 2017).

This graph shows the correspondence of grants received by New Health NZ with grants paid by the NZ Health Trust.

The size of the grants received by New Health NZ corresponds to payments for consultancy & professional fees. It is most likely this represents the funding used for the legal campaigns against community water fluoridation.

A clear example of big business funding trying to deny a safe and effective social health programme for New Zealanders

Similar articles

 

 

 

Anti-fluoridation activists buy scientific credibility using a predatory publisher

A group of well-known anti-fluoride activists have just published some new research. Well, this is what their social media publicity will tell us.

In fact, this is not new research. It is simply the republication of a shonky paper from two years ago as a  chapter in a book produced by a predatory open access publisher.

It is a clear example of anti-fluoride activists attempting to buy scientific credibility. This book chapter cost them GBP £1400!

The “new” paper, or book chapter, anti-fluoride people will be promoting is this:

Hirzy, J. W., Connett, P., Xiang, Q., Spittle, B., & Kennedy, D. (2018). Developmental Neurotoxicity of Fluoride: A Quantitative Risk Analysis Toward Establishing a Safe Dose for Children. In J. E. McDuffie (Ed.), Neurotoxins (pp. 115–131). Rijeka: InTech.

In fact, this is simply a slight rehash of the paper published 2 years ago:

Hirzy, J. W., Connett, P., Xiang, Q., Spittle, B. J., & Kennedy, D. C. (2016). Developmental neurotoxicity of fluoride: a quantitative risk analysis towards establishing a safe daily dose of fluoride for children. Fluoride, 49(December), 379–400.

Almost word for word. And the authors acknowledge this at the beginning of the chapter with an introductory statement:

” This work has, in slightly different format, form and content been published in the journal Fluoride, Vol. 49(4 Pt 1):379–400, December 2016.”

I guess that saves me the job of critiquing this new version – my analysis and critique of the original paper was posted as the article  Debunking a “classic” fluoride-IQ paper by leading anti-fluoride propagandists. I also discussed the issues in other articles (see Connett & Hirzy do a shonky risk assessment for fluorideAnti-fluoride authors indulge in data manipulation and statistical porkies, and Anti-fluoridation campaigners often use statistical significance to confirm bias).

I have also submitted for publication a more formal critique of the original Hirzy et al., paper – see Does drinking water fluoride influence IQ? A critique of Hirzy et al. (2016)and  CRITIQUE OF A RISK ANALYSIS AIMED AT ESTABLISHING A SAFE DAILY DOSE OF FLUORIDE FOR CHILDREN.

Perhaps I will just repeat this qualification given by the authors in the first paper (and repeated in the book chapter), as it does call into question the whole campaign against community water fluoridation (CWF). They say:

“However, when comparing a fluoridated area of the USA to an unfluoridated area it would be hard to discern a mean IQ difference, because of the multiple sources of fluoride intake besides drinking water (Table 5). These sources greatly reduce the contrast in total fluoride intake between fluoridated and unfluoridated areas. A very high hurdle is thus created to gaining useful information in the USA, as it was in the New Zealand study [5], via a large, long-range longitudinal epidemiological study of fluoride and IQ.”

They are, in effect, accepting that no study of CWF has shown an IQ effect and argue that such studies will never show an  effect. Because, they argue, there is only a small difference in fluoride dietary intake between children in fluoridated and unfluoridated areas.

The fact that studies show no effect of fluoidation on IQ drives their need to “explain away” these results using dubious estimates of dietary intake. However they are essentially conceding there is no point campaigning against CWF. If they want to stick with their “explaining away” argument then, if anything, they should campaigning against other forms of dietary intake and leave CWF alone.

Scientific credibility

Anti-fluoridationists often argue that they have science on their side – and many of them seem to honestly believe it. Of course, when one is singing to the choir it is easy to delude oneself. The facts are that most claims made by anti-fluoride activists do not stand up to scientific scrutiny and when they cite scientific reports they are usually misrepresenting them.

I just wish these campaigners would sit down and actually read the papers they keep touting – very often they just do not say what is claimed for them.

On the other hand a small number of scientifically dubious papers do make their way into the scientific literature and these get used as “proof” by activists. Usually these are published in poor quality journals (like “Fluoride” where Hirzy et al., originally published their paper) and this is especially true when the authors are known anti-fluoride activists.

So, a combination of misrepresentation of the scientific literature and citation of poor quality papers get churned out again and again by campaigners to give scientific credibility to their arguments.

Shonky publishers

In my article Anti-fluoridation propagandists promoting shonky “review”, I discussed the use of shonky journals by anti-fluoride activists. These are usually open access journals which charge authors for publication and have very poor or non-existent peer review standards. I quoted one commenter as describing these journals as “bottom feeders,” but they, and their publishers, are often simply described as “predatory.”

bottom feeder

Some “peer-reviewed” journals really are “bottom-feeders.”

Predatory because these publishers scam researchers and exploit young or naive scientists, often from third world countries, who are impressed by the ease of publication and apparent distinction. An ease which is lubricated by author payments and little or no proper peer review.

Prospective authors can search lists identifying such predatory publishers and journals. So I did my own search and was not surprised to find that the IntechOpen publishers of the Hirzy et al., (2018) book chapter are on such lists. However, even a search of the IntechOpen website and their information for authors showed the signs typical of such predatory publishers. This is what IntechOpen will give you for your money (GBP – see Open Access Publishing Fees):

  • £1400 gets you a book chapter;
  • £4000 will get you a compact monograph, and
  • £10,000 will give you a long form monograph.

So, it looks like Bill Hirzy, Paul Connett, Quanyong Xiang, Bruce Spittle, and David Kennedy had a whip around (probably digging into the Fluoride Action Network funds) and produced £1400 to buy themselves some apparent “scientific credibility.”

I say apparent because more and more readers of scientific literature are becoming aware of the problem of poor quality journals and predatory open access publishers. Rather than providing scientific credibility, publication in such outlets may in fact leave a bad mark on a scientist’s reputation and credibility.

But I guess the politically motivated activists looking to confirm their biases will not care.

Similar articles

 

Not just another rat study

A new high-quality study of the effect of fluoride on the memory and learning behaviour of rats has produced definitive results. Anti-fluoride campaigners had great hopes this study would bring an end to community water fluoridation (CWF) – but their hopes have been dashed.

The study showed no effect of fluoride on the memory, learning and motor skills of rats thus reinforcing the consensus that CWF is safe

Animal experiments are commonly used to investigate possible health effects of chemicals like fluoride. This enables strict research protocols without the ethical problems faced by human studies. Consequently, there have been a large number of investigations of the effect of fluoride on animals. Some of these have suggested harmful effects. The US anti-fluoride activist organisation, the Fluoride Action Network (FAN) lists 45 studies “where mice or rats treated with fluoride were found to suffer impairments in their learning and/or memory abilities” (see FLUORIDE AFFECTS LEARNING & MEMORY IN ANIMALS).

FAN claims these and similar studies as irrefutable evidence that CWF is harmful – particularly in their major campaign claiming CWF lowers IQ and should be stopped. However, a more scientific assessment is far less dogmatic.

The US National Toxicity Program (NTP) examined published research of potential neurological effects from fluoride exposures in experimental rodent animals in a systematic review published in 2016 (see Systematic literature review on the effects of fluoride on learning and memory in animal studies). They found many of the studies had limitations due to confounding in the learning and memory assessments and there was a lack of discrimination between motor and learning skills. Very few of the studies were made at drinking water concentrations relevant to CWF and the evidence for adverse effects was “low to moderate,” and weakest for animals during their developmental phase.

The NTP concluded further research was needed and undertook laboratory studies with rodents to fill the research gaps it had identified. Those studies are now complete and have been published in a research paper:

McPherson, C. A., Zhang, G., Gilliam, R., Brar, S. S., Wilson, R., Brix, A., … Harry, G. J. (2018). An Evaluation of Neurotoxicity Following Fluoride Exposure from Gestational Through Adult Ages in Long-Evans Hooded Rats. Neurotoxicity Research. Neurotoxicity Research.

The laboratory experiment

The authors used four treatments for the rats:

  • G1: Fed standard rodent chow;
  • G2: Fed low-fluoride chow;
  • G3: Fed low-fluoride chow + drinking water with 10 ppm F;
  • G4 Fed low-fluoride chow + drinking water with 20 ppm F.

Effects of drinking water F were determined by comparing results for G3 and G4 with G2.

The drinking water fluoride concentrations still seem high (compared with the recommended level of 0.75 ppm for CWF) but are lower than used in most earlier studies (often around 100 ppm). However, the basis for these choices was the use of the US secondary drinking water standard (2 ppm) and US UPA maximum contaminant level (4 ppm) and “the conventional wisdom that a 5-fold increase in dose is required to achieve comparable human serum levels.” However, this “wisdom” is debated as blood serum levels fluctuate.

These drinking water concentrations are still far higher than the recommended optimum level for CWF (0.75 ppm) so the results should be seen as more related to the defined upper limits than to CWF itself.

Behavioural assessments

A range of behavioural assessments was made. These included:

“motor, sensory, or learning and memory performance on running wheel, open-field activity, light/dark place preference, elevated plus maze, pre-pulse startle inhibition, passive avoidance, hot-plate latency, Morris water maze acquisition, probe test, reversal learning, and Y-maze.”

The purpose of using such a wide range was to overcome deficiencies of the measurements made in earlier studies and to fill in gaps. Animals at the developmental stage were included as most earlier studies had been made with adult rats.

“No significant differences observed”

One of the most commonly used phrases in this paper as the results are presented and discussed is that there were “no significant differences observed across groups.”

The authors note in their abstract that they “observed no exposure-related differences” in any of the behavioural tests listed above.

This result is important. The study is authoritative. The chosen experimental protocols resulted from an extensive systematic review of the earlier work which identified gaps and deficiencies. A very wide range of behavioural tests was used. And the experimental plans were discussed very widely before the experiments began.

We can conclude, therefore, that rodent experiments are unlikely to show behavioural effects related to fluoride exposure at the concentrations which, the authors argue, are relevant to the recommended maximum drinking water standard (2 ppm) and maximum contaminant level (4 ppm) for humans. The argument that this result is relevant to humans is strengthened by the possibility that ““the conventional wisdom that a 5-fold increase in dose is required” to make results relevant for humans may be inflated.

The argument is further strengthened for humans as the recommended drinking water fluoride concentrations for humans is even lower than the maximum drinking water standard and the maximum contaminant level.

Other assessments

The researchers also analysed thyroid hormones and examined collected tissues. They reported:

“No exposure-related pathology was observed in the heart, liver, kidney, testes, seminal vesicles, or epididymides.”

And:

No evidence of neuronal death or glial activation was observed in the hippocampus at 20 ppm F.”

In fact, the only statistically significant effects they found were a “mild inflammation in the prostate gland” and “evidence of mild fluorosis in adults” at 20 ppm F (treatment G4). Remember this level corresponds to the maximum contaminant level for humans and dental fluorosis has also been reported for humans at that concentration.

The anti-fluoride spin

Several years ago I discussed the planned NTP work and the reaction of anti-fluoride campaigners to it in my article Fluoride and IQ – another study coming up.

These campaigners seemed ecstatic about the planned NTP work, although I did comment:

“You wouldn’t think the anti-fluoride crowd would welcome such a careful analysis of the poor-quality articles they promote”

However, Fluoride Free NZ revealed the spin they placed on the NTP document describing the systematic review and the planned work in their press release at the time (see Fluoride-Brain Studies Set to Expose Fluoridation Damage):

“Results could mean the end to fluoridation world-wide, and definitely should put a halt to any plans to start fluoridation in places not currently fluoridated.

Because it is now well established that fluoride affects the brain, the NTP plans to conduct new animal studies to determine the lowest dose at which this damage occurs. They also plan to do a systematic review of all the existing scientific literature. To date, there have been 314 studies that have investigated fluoride’s effects on the brain and nervous system. These include 181 animal studies, 112 human studies, and 21 cell studies.”

I commented on this:

“The confirmation bias and dogmatic agenda stick out like a sore thumb – don’t expect these people to accurately report this study’s findings.”

Well, it seems that these campaigners are still stuck in dumb shock of the denial phase as they have yet to make any comment on these research results. When they do get around to overcoming their speechlessness they are going to be hard put to reconcile this denial with their earlier hopes for the research findings.

There is no way this study can be used to argue for “the end to fluoridation worldwide” or that there “definitely should” be “a halt to any plans to start fluoridation in places not currently fluoridated.

Similar articles

The “heart of the Syrian chemical weapons programme” destroyed?

There were no chemical weapons in Damascus. The French, UK and US (FUKUS) surely knew that. So, their missile attack in the weekend had nothing to chemical weapons.

We all know the first casualty of war is the truth. However, it seems that the time truth really gets a flogging is after a highly publicised military operation. All the levels of patriotism, nationalism and bravado are used. No faults can be admitted. And the “enemy” always suffers a horrible defeat.

Then, of course, dissident voices get suppressed or vilified. That is until everyone calms down and the truth starts to sink in.

It has happened before, (remember Iraq). It will happen again. And, although it may be too early to completely burst the bubble of self-declared victory, it happened again in the weekend with the missile attack on Syria by the French, UK and US (the FUKUS team).

The Barzah Scientific Research Centre, Damascus, before the weekend attack

But the truth is already coming out. The whole attack was based on a lie. The constant reference to proof from classified evidence is complete nonsense. We can see this clearly in the case of the main target – the Barzah Scientific Research Centre.

This centre was completely destroyed. Most of the missiles launched (76 out of about 105) targeted this centre. But why?

Pentagon Spokesperson U.S. Lieutenant General Kenneth McKenzie declared “We believe that by hitting Barzah, in particular, we’ve attacked the heart of the Syrian chemicals weapon program.”

A Syrian soldier films the damage at the site of the Barzah Scientific Research Center in Damascus on Saturday morning after it was annihilated by 76 missiles. Image source: Daily Mail: Pentagon celebrates airstrikes which ‘crippled’ Syria’s chemical weapons arsenal 

So there you have it. This is maybe the key “fact” that the FUKUS military action centred on. The claim that the  Barzah Scientific Research Centre was the “heart of the Syrian chemicals weapon program.” That’s where most of the destruction occurred, where most of the missiles were targeted. And US spokespersons claim they have successfully destroyed the Syrian chemical weapons programme.

What does the OPCW say about this centre?

While the FUKUS team has not supplied a single verifiable fact to support their action the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) has supplied plenty of evidence to show the attack was based on a lie. And that evidence was surely known by the intelligence communities in France, UK and USA.

That OPCW evidence is in official reports from their investigators who regularly monitor possible chemical weapons sites in Syria (and other countries). The OPCW regularly monitor the  Barzah Scientific Research Centre. Here is an extract from one of the latest OPCW reports (23 March 2018) which refers specifically to the Barezeh Scientific Research Centre (see OPCW Document EC-88/DG.1 “PROGRESS IN THE ELIMINATION OF THE SYRIAN CHEMICAL WEAPONS PROGRAMME”).

France, the UK and the USA are, together with Syria, signatories to the Chemical Weapons Convention (CWC). They have access to all these documents. In fact, they have members on the OPCW Executive Council who actively peruse these documents. The permanent representatives are Mr Philippe Lalliot for France, Mr Peter Wilson for the UK and Mr Kenneth D. Ward for the USA. FUKUS must have known that regular inspections did not show the presence of any chemical weapons or relevant chemicals at the Barezh Scientific Research Centre.

OK – they may well argue that these weapons had arrived since the last inspection (last November) or are hidden from the inspectors. If they honestly believed that then they should have used the “‘challenge inspection’ provisions” of the Convention:

“A unique feature of the CWC is its incorporation of the ‘challenge inspection’, whereby any State Party in doubt about another State Party’s compliance can request the Director-General to send an inspection team. Under the CWC’s ‘challenge inspection’ procedure, States Parties have committed themselves to the principle of ‘any time, anywhere’ inspections with no right of refusal.”

Comments from a worker at the centre

The morning after the attack, France 24 interviewed Said Said, an engineer who is head of the centre’s paint and plastics department (see At destroyed Syria lab, workers deny producing toxic weapons):

“The building had three storeys: a basement, ground floor, and second floor. It had labs and departments that were unfortunately completely destroyed, with all their equipment and furniture. Thank God, no one was here. As we work in civilian pharmaceutical and chemical research, we did not expect that we would be hit.”

According to Said Said only non-lethal research and development occurred at the centre. It had been producing antidotes to scorpion and snake venom while running tests on chemical products used in making food, medicine and children’s toys.

“If there were chemical weapons, we would not be able to stand here. I’ve been here since 5:30 am in full health — I’m not coughing.”

The OPCW had visited the site in Barzah in recent years and had declared it free of any toxic weapons.

“The OPCW used to stay in the two upper rooms, and use the labs, and we would cooperate with them completely. The OPCW has proven in two reports that this building and the centre as a whole are empty and do not produce any chemical weapons.”

Update

Here is a video of the interview referred to by France24:

To summarise

The FUKUS group clearly knew there were no chemical weapons at the Barzah Scientific Research Centre.  They had access to all the OPCW information on that centre. They claim to have relied on classified intelligence to make a different assessment. But that is clearly a lie – not only because “classified’ is the oldest trick in the book to hide the fact there is no evidence. But because any such evidence should have triggered a request by them for a “challenge inspection” – a request which could not have been refused by Syria.

Of course, we are still in the in the propaganda phase of this operation. Patriotism and jingoism are still driving the narrative of officials and politicians. The mainstream media suffers from this too and most real informaiton is coming from alternative media.

But these warmongers have an answer for that. According to Pentagon spokeswoman Dana White:

“The Russian disinformation campaign has already begun. There has been a 2,000% increase in Russian trolls in the last 24 hours therefore we will keep you all abreast of the facts moving forward.”

I expect to be labelled one of “Putin’s useful idiots” (again) or – and this is a new one – one of “Assad’s useful idiots,” any day now for daring to look at the real facts behind this missile attack.

Similar articles

 

OPCW on Salisbury poisoning – one step forward, two back?

Organisation for Prohibition of Chemical Weapons headquarters in The Hague. Image credit: Prensa Latina Ready Syria to Cooperate with Organization Against Chemical Weapons

Chemical weapons are a current hot topic. We are bombarded daily with media reports mentioning them. They seem to be driving an increase in international tensions. And all sorts of conspiracy theories are circulating.

In the midst of the fast-moving narratives and claims, sensible people are asking for evidence. That is where the international watchdog, the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) should come in. So I welcome two bits of news which may help in the search for evidence;

  1. The completion of the OPCW work requested by the UK to provide independent confirmation of the UK findings on the toxic chemical behind the poisoning of three people (Sergei and Yulia Skripal, a father and daughter, and a local police officer Nicholas Bailey) in Salisbury, UK, and
  2. The beginning of the work of an OPCW investigation team, in the Syrian city of Douma where there are claims of a chemical weapons attack.

I will only discuss the OPCW report resulting from the UK request on the Salisbury poisonings – and then only the summary of the report. The UK agreed to declassify the summary but not the full report. We will have to wait until another member state releases the full report – if they ever do. I understand it is “voluminous.”

The summary can be downloaded from the OPCW –  SUMMARY OF THE REPORT ON ACTIVITIES CARRIED OUT IN SUPPORT OF A REQUEST FOR TECHNICAL ASSISTANCE BY THE UNITED KINGDOM OF GREAT BRITAIN AND NORTHERN IRELAND (TECHNICAL ASSISTANCE VISIT TAV/02/18)  These bureaucrats love long titles, don’t they?

It’s only two pages long and really only contains two important paragraphs worth discussing.

Confirmation of UK findings on “identity of the toxic chemical”

This was all the UK requested of the OPCW – that they provide an independent confirmation of the UK findings on the toxic chemical used. Unfortunately the OPCW was not given the mandate to make a full investigation of the incident (as they are now doing in Douma, Syria).

So their findings are (apparently) summarised in paragraph 10:

“The results of analysis by the OPCW designated laboratories of environmental and biomedical samples collected by the OPCW team confirm the findings of the United Kingdom relating to the identity of the toxic chemical that was used in Salisbury and severely injured three people. “

I have two comments on this paragraph.

1: It has been widely misreported. Ideologically driven news media have widely extended the “confirmation” to the UK narrative – the claim that a specific “novichock-type” chemical was used, that it originated in Russia – or even to claim that the OPCW is confirming the whole UK political story. The politicians have, of course, encouraged these misinterpretations. Boris Johnson, UK Foreign Secretary, has claimed a confirmation that the chemical “was a military grade nerve agent – a Novichok,”  (wrong) and that “there remains no alternative explanation about who was responsible – only Russia has the means, motive and record “(see Salisbury incident: Foreign Secretary statement on OPCW report).

Oh well, you know how to detect when politicians are lying, don’t you? Well, we should add “when they give a press release” to “their lips moving.”

An example of media misrepresentation is this from the Wall Stree Journal –  The report puts beyond doubt that it was highly likely Russia carried out the attack on Sergei Skripal and his daughter, using a nerve agent “of high purity”

This is just another example of fake news – especially considering that the UK simply asked for confirmation of their findings on the identity of the chemical used.

2: This paragraph does not actually identify the toxic chemical. It simply confirms the UK findings, without saying what these were. And it goes on to say in paragraph 12:

“The name and structure of the identified toxic chemical are contained in the full classified report of the Secretariat, available to States Parties.”

That is not much use, is it? Apparently they do have specific information about the toxic chemical but they are going to keep it secret. or more specifically the UK is because they could have allowed declassification of the whole report – in the “interests of the transparency” that Boris Johnson claims to support.

Well, let’s look further into this summary to see if we can get an idea of what exactly the OPCW is confirming.

The toxic chemical “identified by the UK”

The most informative section of the summary for this is paragraph 7:

“The team was briefed on the identity of the toxic chemical identified by the United Kingdom and was able to review analytical results and data from chemical analysis of biomedical samples collected by the British authorities from the affected individuals, as well as from environmental samples collected on site.”

Seriously! We are told that the OPCW investigation confirmed the UK expert findings – but we are not told what those findings are – unless we have a security clearance!

I agree – we can vaguely infer what those findings are from the statements of politicians like Theresa May and Boris Johnson. But, as a chemist and not a politician, I would actually like to know what the expert findings of the scientists at Porton Down are.

Findings like these get massaged when they are transferred to politicians and then issued to the media.  Scientists are often put in the position of having their findings misrepresented, exaggerated or downplayed for political interests – and as the misrepresentation is carried out by their political masters they have no comeback. They are effectively silenced.

So, I would love to see the technical findings from the Porton Down scientists, and the technical findings of the OPCW team. Currently, I have no way of reading these unless at some stage another member state (not the UK which classified the report) releases the full document.* I sincerely hope this happens. In this respect, Sergei Lavrov, the Foreign Minister of the Russian Federation, has commented:

“We are currently engaged in a detailed study of this report, there are very interesting moments that arise from reading this document.We will in the very near future try to make them public when experts, both ours and the relevant departments, will deal with this rather voluminous document.”

At the moment all I have is a summary which is strangely very uninformative about the facts. I find its presentation circular – confirmation of the “findings” but the only revelation of the findings is to refer back to the unpublished UK “findings.” Mind you, such circular arguments are commonly used by bureaucrats involved in issues which have political consequences.

So, one step forward. The OPCW has independently confirmed the chemical and structural nature of the toxic chemical used in Salisbury. Good.

But, no specific or scientific information on the very subject the OPCW was asked to confirm – the nature of the toxic chemical used in the Salisbury poisonings.

That, in my view, is two steps back.

*Note: There is already alternative “confidential” information circulating in the media that the Swiss laboratory involved in the “confirmation” of the toxic chemical in the UK samples produced results not mentioned in the OPCW report. These sort of rumours will inevitably continue while the full report remains secret.

Similar articles

 

 

Anti-fluoridationists rejection of IQ studies in fluoridated area.

US anti-fluoride activist Paul Connett claims studies cannot detect an IQ effect from fluoridated water because total fluoride intake is the real problem – but still campaigns against community water fluoridation. Image credit: MSoF “Activist Spouts Nonsense – The Evidence Supports Fluoridation”

This is another article in my critique of the presentation Paul Connett prepared to present to a meeting at Parliament in February.

I deal with his coverage of the studies of IQ effects where community water fluoridation (CWF) is used. There are now actually three such studies (Broadbent et al. 2015, Barberio et al. 2017  and  Aggeborn & Öhman 2016), but Connett pretends there is only one – the Broadbent et al. (2015) New Zealand study.

Maybe because it was the first one to provide evidence challenging his extrapolation of the fluoride/IQ studies (see The 52 IQ studies used by anti-fluoride campaigners) results in areas of endemic fluorosis to areas where CWF is used. It is also the study which seems to have resulted in the most hostility from anti-fluoride campaigners.

So here I will just be sticking with his criticism of the New Zealand study Broadbent et al (2015):

Slide 76 from Paul Connett’s presentation prepared for his February meeting at  parliament buildings

Broadbent’s findings do not “negate all other human studies”

Paul allows emotion to get the better of him as no one is suggesting this at all. The studies Connett refers to are all from areas of endemic fluorosis (see  The 52 IQ studies used by anti-fluoride campaigners), not from areas of CWF.

Broadbent et al (2015) simply concluded that their “findings do not support the assertion that fluoride in the context of CWF programmes is neurotoxic.”  That is a modest statement and Broadbent et al. (2015) simply do not draw any conclusions about the studies Connett relies on. But, of course, Connett is upset because this and similar studies just do not support his attempt to extrapolate results from areas of endemic fluorosis to areas of CWF.

The health problems suffered by people in areas of endemic fluorosis are real and it is right they should be studied and attempts made to alleviate them. But this has absolutely nothing to do with CWF.

“Fatally flawed” charge is itself fatally flawed

Again, Paul has allowed emotions to get the upper hand. It is possible, and necessary, to critique published papers – but critiques should be evidence-based and realistic. Paul’s “fatally flawed” charge (slides 77 & 78) simply displays how much this paper has put his nose out of joint.

But let’s look at the specific “flaws” Paul (and other critics associated with the Fluoride Action Network) claim.

The two villages mindset: Paul alleges that the Broadbent et al (2015) study “essentially compared two groups.” He is stuck in the mindset of most of his 52  studies from areas of endemic fluorosis (see  Fluoride & IQ: The 52 Studies). The mindset of simply comparing the IQ levels of children in a village suffering endemic fluorosis with the IQ levels of children in a village not suffering endemic fluorosis. This simple approach can identify statistically significant differences between the villages but provides little information on causes. For example, most of these studies used drinking water fluoride as a parameter but there could be a whole range of other causes related to health problems of fluorosis.

Professor Richie Poulton, current Director of the Dunedin Multidisciplinary Health and Development Research Unit

In contrast, Broadbent et al. (2015) used “General Linear models to assess the association between CWF and IQ in childhood and adulthood, after adjusting for potential confounders.” The statistical analysis involved includes accounting for a range of possible risk-modifying factors besides CWF., This was possible because the study was part of the Dunedin Multidisciplinary Health and Development Study. This is a highly reputable long-running cohort study of 1037 people born in 1972/1973 with information covering many areas.

The fluoride tablets argument: Connett and other critics always raise this issue – the fact that “In New Zealand during the 1970s, when the study children were young, F supplements were often prescribed to those living in unfluoridated areas.” Often they will go further to claim that all the children in the unfluoridated area of this study were receiving fluoride tablets – something they have no way of knowing.

But the fact remains that fluoride tablets were included in the statistical analysis. No statistically significant effect was seen for them.  Overlap of use of fluoride tablets with residence in fluoridated or unfluoridated areas will have occurred and their influence would be reflected in the results found. Presumably, the effect would be to increase the confidence intervals. As the critics, Menkes et al. (2014), say “comparing groups with overlapping exposure thus compromises the study’s statistical power to determine the single effect of CWF.”  I agree. But this does not negate the findings which are reported with the appropriate confidence intervals (see below).

The point is that the simplistic argument that effects of fluoride tablets were ignored is just not correct. Their effect is reflected in the results obtained.

Potential confounders: Many poor quality studies have ignored possible confounders, or considered only a few. This is a general problem with these sort of studies – and even when attempts are made to include all that the researchers consider important a critic can always claim there may be others – especially if they do not like the results. Claims of failing to consider confounders can often be simply the last resort of armchair critics.

In this case, there is no actual reported association to be confounded (unlike my identification of this problem with the Malin & Till 2015 ADHD study – see Perrott 2017). However, Osmunson et al. (2016) specifically raised possibilities of confounding by lead, manganese, mother’s IQ and rural vs urban residence. Mekes et al. (2014) also raised the rural vs urban issue as well as a possible effect from breastfeeding reducing fluoride intake by children in fluoridated areas.  In their response, Broadbent et al (2015b & 2016) reported that a check showed no significant effect of lead or distance from the city centre and pointed out that manganese levels were too low to have an effect. Broadbent et al (2015b) also reported no significant breastfeeding-fluoride interaction occurred.

Numbers involved: Connett claims the study was fatally flawed because “it had very few controls: 991 lived in the fluoridated area, and only 99 in non-fluoridated” (Slide 77). But the numbers are simply given by the longer term Dunedin study themselves – they weren’t chosen by Broadbent and his co-workers. That is the real world and is hardly a “fatal flaw.”

The 95% confidence intervals

Yes, statisticians always love to work with the large numbers but in the real world, we take what we have. Smaller numbers mean less statistical confidence in the result – but given that Broadbent et al (2015) provides the results, together with confidence intervals, it is silly to describe this as fatally flawed. These were the results given in the paper for the parameter estimate of the factors of interest:

Factor Parameter estimate 95% Confidence interval p-value
Area of residence -0.01 -3.22 to 3.20 .996
Fluoride toothpaste use 0.70 -1.03 to 2.43 .428
Fluoride tablets 1.55 -0.38 to 3.49 .116

Connett did not refer to the confidence intervals reported by Broadbent et al (2015). However, Grandjean and Choi (2015) did describe them as “wide” – probably because they were attempting to excuse the extrapolation of “fluoride as a potential neurotoxic hazard” from areas of endemic fluorosis to CWF.

The argument over confidence intervals can amount to straw clutching – a “yes but” argument which says “the effect is still there but is small and your study was not large enough to find it.” That argument can be never ending but it is worth noting that Aggeborn & Öhman (2016) made a similar comment about wide confidence intervals for all fluoride/IQ studies, including that of Broadbent et al. (2015).  Aggeborn & Öhman (2016) had a very large sample (almost 82,000 were involved in the cognitive ability comparisons) and reported confidence intervals of -0.18 to 1.03 IQ points (compared with -3.22 to 3.20 IQ points reported by Broadbent et al 2015). Based on this they commented, “we are confident to claim that we have estimated a zero-effect on cognitive ability.”

The “yes but” argument about confidence intervals may mean one is simply expressing faith in an effect so small as to be meaningless.

Total fluoride exposure should have been used: Connett says (slide 77) “Broadbent et al did not use the proper measure of fluoride exposure. They should have used total F exposure.  Instead, they used only exposure from fluoridated water.” Osmunson et al. (2016) make a similar point, claiming that the study should not have considered drinking water fluoride concentration but total fluoride intake. They go so far as to claim “the question is not whether CWF reduces IQ, but whether or not total fluoride intake reduces IQ.”

This smacks of goalpost moving – especially as the argument has specifically been about drinking water fluoride and most of the studies they rely on from areas of endemic fluorosis specifically used that parameter.

In their response to this criticism Broadbent et al (2016) calculated estimates for total daily fluoride intake and used them in their analysis which “resulted in no meaningful change of significance, effect size, or direction in our original findings.”

It’s interesting to note that Connett and his co-workers appear to miss completely the point about “wide” confidence intervals made by Grandjean and Choi (2015). Instead, they have elevated their argument to the claim that fluoride intake is almost the same in both fluoridated and unfluoridated areas so that any study will not be able to detect a difference in IQ. Essentially they are claiming that we are all going to suffer IQ deficits whether we live in fluoridated or unfluoridated areas.

This is the central argument of their paper – Hirzy et al (2016). However, the whole argument relies on their own estimates of dietary intakes – a clear example where motivated analysts will make the assumptions that fit and support their own arguments. This argument also fails to explain why the Dunedin study found lower tooth decay in fluoridated areas.

Last time I checked the anti-fluoride campaigners, including Connett, were still focusing on CWF – fluoride in drinking water. One would think if they really believed their criticism that they would have given up that campaign and instead devoted their energies to the total fluoride intake alone.

Conclusions

All studies have limitations and of course, Broadbent et al. (2015) is no exception. However, the specific criticisms made by Connett and his fellow critics do not stand up to scrutiny. Most have been responded to and shown wrong – mind you this does not stop these critics from continuing to repeat them and disregard the responses.

I believe the relatively wide confidence intervals could be a valid criticism – although it does suggest a critic who is arguing for very small effects. A critic who may always find the confidence intervals still exclude their very small effect – no matter how large the study is.

In effect, the narrow confidence intervals reported by Aggeborn & Öhman (2016) should put that argument to rest for any rational person.

References

Aggeborn, L., & Öhman, M. (2016). The Effects of Fluoride In The Drinking Water

Barberio, A. M., Quiñonez, C., Hosein, F. S., & McLaren, L. (2017). Fluoride exposure and reported learning disability diagnosis among Canadian children: Implications for community water fluoridation. Can J Public Health, 108(3),

Broadbent, J. M., Thomson, W. M., Ramrakha, S., Moffitt, T. E., Zeng, J., Foster Page, L. A., & Poulton, R. (2015). Community Water Fluoridation and Intelligence: Prospective Study in New Zealand. American Journal of Public Health, 105(1), 72–76.

Broadbent, J. M., Thomson, W. M., Moffitt, T., Poulton, R., & Poulton, R. (2015b). Health effects of water fluoridation: a response to the letter by Menkes et al. NZMJ, 128(1410), 73–74.

Broadbent, J. M., Thomson, W. M., Moffitt, T. E., & Poulton, R. (2016). BROADBENT ET AL. RESPOND. American Journal of Public Health, 106(2), 213–214. https://doi.org/10.2105/AJPH.2015.302918

Grandjean, P., Choi, A. (2015). Letter: Community Water Fluoridation and Intelligence. Am J Pub Health, 105(4).

Hirzy, J. W., Connett, P., Xiang, Q., Spittle, B. J., & Kennedy, D. C. (2016). Developmental neurotoxicity of fluoride: a quantitative risk analysis towards establishing a safe daily dose of fluoride for children. Fluoride, 49(December), 379–400.

Malin, A. J., & Till, C. (2015). Exposure to fluoridated water and attention deficit hyperactivity disorder prevalence among children and adolescents in the United States: an ecological association. Environmental Health, 14.

Menkes, D. B., Thiessen, K., & Williams, J. (2014). Health effects of water fluoridation — how “ effectively settled ” is the science? NZ Med J, 127(1407), 84–86.

Osmunson, B., Limeback, H., & Neurath, C. (2016). Study incapable of detecting IQ loss from fluoride. American Journal of Public Health, 106(2), 212–2013.

Perrott, K. W. (2017). Fluoridation and attention deficit hyperactivity disorder – a critique of Malin and Till ( 2015 ). Br Dent J.

Similar articles

 

 

A conference paper on the maternal neonatal urinary fluoride/child IQ study has problems

Image credit: Do new mothers doing a Ph.D. get enough support?

The anti-fluoride movement has certainly mobilised over the neonatal maternal urinary fluoride study which reported an association with child IQ. They see it as the best thing since sliced bread and believe it should lead to the end of fluoridation worldwide.

They also seem to be putting all their eggs in this one basket and have started a campaign aimed at stopping pregnant women from drinking fluoridated water (See Warning to Pregnant Women: Do Not Drink Fluoridated Water).

So I was not surprised to see a newsletter this morning from the Fluoride Action Network reporting another output from this study – a conference paper (most likely a poster) presented at the  3rd Early Career Researchers Conference on Environmental Epidemiology. The meeting was in Freising, Germany, on 19-20 March 2018.

I had been aware of the poster for the last week so had expected FAN to gleefully jump on it and start promoting it in their campaigns.

Here is a link to the abstract:

Thomas, D., Sanchez, B., Peterson, K., Basu, N., Angeles Martinez-Mier, E., Mercado-Garcia, A., … Tellez-Rojo, M. M. (2018). Prenatal fluoride exposure and neurobehavior among children 1-3 years of age in Mexico. Occupational and Environmental Medicine, 75(Suppl 1), A10–A10.

It’s only an abstract and it may be some time before a formal paper is published, if at all. Posters do not get much in the way of peer review and often not followed by formal papers.  So I can’t say much about the poster at this stage as I never like to make an assessment of studies on the basis of abstracts alone.

But, in this case, I have Deena Thomas’s Ph.D. thesis which was the first place the work was reported. If you are interested you can access it from this link:

Thomas, D. B. (2014). Fluoride exposure during pregnancy and its effects on childhood neurobehavior: a study among mother-child pairs from Mexico City, Mexico. University of Michigan.

I will wait for a formal paper before properly critiquing the poster, but at the moment I find a big discrepancy between the Thesis conclusions and the conclusions presented in the poster abstract.

Thesis conclusions

In her work, Deena Thomas used the Mental Development Index (MDI) which is an appropriate way of determining neurobehavioral effects in young children.

She concluded in her thesis (page 37):

“Neither maternal urinary or plasma fluoride was associated with offspring MDI scores”

And (page 38):

“This analysis suggests that maternal intake of fluoride during pregnancy does not have a strong impact on offspring cognitive development in the first three years of life.”

And further (page 48):

“Maternal intake of fluoride during pregnancy does not have any measurable effects on cognition in early life.”

So – no association found of child MDI score with maternal neonatal urinary F concentrations.

Poster conclusions

But the poster tells a different story.

The abstract concluded:

“Our findings add to our team’s recently published report on prenatal fluoride and cognition at ages 4 and 6–12 years by suggesting that higher in utero exposure to F has an adverse impact on offspring cognitive development that can be detected earlier, in the first three years of life.”

So her conclusions reported in her thesis are exactly the opposite of the conclusions reported in her conference poster!

What the hell is going on?

The data

Obviously, I do not have access to the data and she does not provide it in her thesis. But from her descriptions of the data in her thesis and her poster perhaps we can draw some tentative conclusions.

The table below displays the data description, and a description of the best-fit line determined by statistical analysis, in her thesis and her poster.

Information on data Thomas Ph.D. Thesis Conference abstract
Number of mother/child pairs 431 401
Maternal Urinary F range (mg/L) 0.110 – 3.439 0.195 – 3.673
Mean maternal urinary F (mg/L) 0.896 0.835
Model β* -0.631 -2.40
Model p-value 0.391 – Not significant
95% CI for β -4.38 to -0.40

*β is the coefficient, or slope, of the best-fit line

Conclusions

Apparently at least 30 data pairs have been removed from her thesis data to produce the dataset used for her poster. Perhaps even some data pairs were added (the maximum urinary F value is higher in the smaller data set used for the poster).

This sort of change in the data selected for the statistical analysis could easily swing the conclusion from no effect to a statistically significant effect. So the reasons for the changes to the dataset are of special interest.

Paul Connett claims this poster “strengthens” the findings reported in the Bashash paper.  He adds:

“This finding adds strength to the rapidly accumulating evidence that a pregnant woman’s intake of fluoride similar to that from artificially fluoridated water can cause a large loss of IQ in the offspring.”

But this comes only by apparently removing the conflicting conclusions presented in Deela Thomas’s Ph.D. thesis. We are still left with the need to explain this conflict and why a significant section of the data was removed.

To be clear – I am not accusing Thomas et al. (2018) of fiddling the data to get the result they did. Just that, given the different conclusions in her thesis and the poster,  there is a responsibility to explain the changes made to the dataset.

From the limited information presented in the poster abstract, I would think the scatter in the data could be like that seen in the Bashash et al. (2017) paper. The coefficient of the best fit line (β) is relatively small and while the 95% CI indicates the fit is statistically significant its closeness to zero suggest that it is a close thing.

However, let’s look forward to getting better information on this particular study either through correspondence or formal publication of a research paper.

Other articles on the Mexican study

Fluoride, pregnancy and the IQ of offspring,
Maternal urinary fluoride/IQ study – an update,
Anti-fluoridation campaigners often use statistical significance to confirm bias,
Paul Connett “updates” NZ MPs about fluoride?
Paul Connett’s misrepresentation of maternal F exposure study debunked,
Mary Byrne’s criticism is misplaced and avoids the real issues

Similar articles

The 52 IQ studies used by anti-fluoride campaigners

Slide number 30 from Paul Connett presentation prepared for a talk at NZ Parliament buildings in February 2018.

Continuing my critique of the presentation prepared by Paul Connett for his much-publicised meeting at Parliament Building in February. The meeting attracted only three MPs but his presentation is useful as it presents all the arguments anti-fluoride campaigners rely on at the moment.

My previous articles on this presentation are Anti-fluoride activist commits “Death by PowerPoint” and Paul Connett’s misrepresentation of maternal F exposure study debunked.

In this article, I deal with the argument presented in the slide above. it is an argument repeated again and again by activists. Connett has posted a more detailed list of these studies and his description of them in Fluoride & IQ: The 52 Studiesat the Fluoride Action Network website.

Studies in areas of endemic fluorosis

All the 52 studies comment refers to are from regions of endemic fluorosis in countries like India, China, Mexico and Iran where dietary fluoride intake is above the recommended maximum level. People in these areas suffer a range of health problems and studies show cognitive deficits as one of them. However, a quick survey of Google Scholar shows this concern is well down the list (See Endemic fluorosis and its health effects). Only 5% of the Google Scholar hits related to health effects of endemic fluorosis considered IQ effects.

People in high fluoride areas where fluorosis is endemic suffer a range of health problems. Credit: Xiang (2014)

In, most, but not all, cases the major source of fluoride in the diet is drinking water with high fluoride levels (above the WHO recommended 1.5 mg/L). Paul Connett’s logic is simply to extrapolate to low drinking water fluoride concentrations typical of community water fluoridation (CWF). However, we do not see the other health effects like severe dental fluorosis, skeletal fluorosis, etc., where CWF is used.

His logic also ignores the possibility that cognitive deficits may result from other health problems common in areas of endemic fluorosis. Problems such as premature births and low birth weight, skeletal fluorosis or even the psychological effect of unsightly teeth due to severe dental fluorosis.

Comparing “high” fluoride villages with “low” fluoride villages

This approach is simplistic as it simply compares a population suffering fluorosis with another population not. Yes, the underlying problem is the high dietary intake (mainly from drinking water) in the high fluoride villages – but that does not prove fluoride in drinking water is the direct cause of a problem. The examples discussed above, eg., low birth weights or premature births, could be the direct cause.

It is easy to show statistically significant differences of drinking water fluoride and a whole host of fluorosis related diseases between two villages but that, in itself, does not prove that drinking water fluoride is the direct cause. Nor does it justify extrapolating such results to other low concentrations situations typical of CWF.

Paul Connett’s logic ignores the fact that in most of these studies the “low” fluoride villages (which the studies were treating as the control or normal situations where IQ deficits did not occur) had drinking water fluoride concentrations like that used in CWF. It also ignores, or unjustly attempts to dismiss) studies which show no cognitive deficits related to CWF.

A low fluoride concentration study showing an IQ effect

After making a big thing about the large numbers of studies and being challenged by the high fluoride concentrations involved Connett normally goes into a “yes, but” mode and attempts to transfer that credibility of “large numbers” to the very few studies which report effects at low fluoride concentrations.

He usually makes a big thing of the study by Lin et al (1991):

Lin Fa-Fu, Aihaiti, Zhao Hong-Xin, Lin Jin, Jiang Ji-Yong, M. (1991). THE RELATIONSHIP OF A LOW-IODINE AND HIGH- FLUORIDE .ENVIRONMENT TO SUBCLINICAL CRETINISM lN XINJIANG. Iodine Deficiency Disorder Newsletter, 24–25.

Connett claims this study shows a lower IQ when the drinking water F concentration was 0.88 ppm, but the areas suffered from iodine deficiency which is related to cognitive deficits.

The study I reviewed recent by Bashash et al (2017) (see Paul Connett’s misrepresentation of maternal F exposure study debunked) is also on Connett’s list. He doesn’t mention, however, that while an association of child IQ with prenatal maternal urinary fluoride was reported the paper also reported there was no observed association of child IQ with child urinary fluoride concentrations.

Studies not showing an effect

Connett lists 7 studies which showed no effect on IQ. One of these was the well-known Broadbent et al., (2014) study from New Zealand, which he, of course, proceeds to debunk in an irrational and not very truthful manner.

He does not mention the studies from Canada (Barberio et al. 2017 ) and Sweden (Aggeborn & Öhman 2016) which also show no effect of CWF on IQ.

The 6 other studies listed are all Chinese, and not translated. Interesting because Connett’s Fluoride Action Network invested money and time into translating obscure Chinese papers that could support their argument of harm. They obviously did not bother translating those papers which did not confirm their bias.

Conclusion

So, Connett’s 52 studies are rather a waste of time. Based in areas of endemic fluorosis their findings are not transferable to areas where CWF is used. The quality of most papers is low and, usually, the studies are simply a comparison of two villages, one where fluorosis is endemic and the “control” village where it isn’t but drinking water concentrations are like that used in CWF.

Connett simply is not able to properly evaluate, or in some cases even consider, studies which show no effect of fluoride on IQ or were made in areas where CWF exists and no effects are shown.

Similar articles

 

Why is it so difficult to get an open discussion on fluoridation?

Yes, I know – everyone’s mind is already made up so participants just talk past each other. People’s positions on this and similar issues have become a matter of identity – people are driven by emotions, not information.

But, the information is there – and while I agree many people are driven by emotions they often attempt to use that information to support their positions. In a sense, the information acts as a proxy for their real driving force – their emotions.

Nevertheless, I have always considered a good-faith scientific exchange on issues like this is possible. I believe the exchange I had with Paul Connett, a US anti-fluoride campaigner, four years ago was a good example of what is possible (see Fluoride Debate or download Connett & Perrott (2014) – the pdf document of the exchange).

So, I always look for the chance to repeat that discussion – and I thought that might happen with my recent articles discussing the Mexican maternal prenatal urinary F/child IQ study. Why, because my recent article Paul Connett’s misrepresentation of maternal F exposure study debunked got a response from Mary Byrne, National Coordinator of Fluoride Free New Zealand. I posted her article as Anti-fluoride group coordinator responds to my article.

I responded to that with Mary Byrne’s criticism is misplaced and avoids the real issues and again I offered her a right of reply.

But no response. In fact, she refuses to answer any of my emails.

OK, I can take a hint – but then I see her claiming on Facebook (see image above) that SciBlogs would not allow this discussion! Would not allow “exposure to both sides!” This is patently untrue and she is completely misrepresenting SciBlogs and me.

Note: SciBlogs is a collection of New Zealand science bloggers. My science-oriented blogs usually appear there by syndication.

The email exchange

So it is worth actually looking at the email exchange where Mary requested publication of her article and we responded. Please note the dates and times and excuse the low magnifications. Here are the emails in sequence:

11 March, 12:51 pm: Mary Byrne requests SciBlogs publish her response to my article.
11 March, 1:06pm: After internal passing on the email, Peter Griffin sends it to me.

Pretty quick service. Remember this was a Sunday.

My response was also pretty quick (considering I usually have my daily power nap at that time). I didn’t have to do much thinking about the issue (please excuse my verbosity).

11 March, 2.11 pm

Mary Byrne did not reply so I went ahead anyway and interpreted the original request to mean that a right of reply post on my blog was acceptable. Her article was posted on Tuesday, March 13 (I already posted on Monday and like to spread posts throughout the week) – Anti-fluoride group coordinator responds to my article. I emailed Mary to let her know her article was posted and I would respond to it.

I posted my promised response to her article on Wednesday, March 14th – Mary Byrne’s criticism is misplaced and avoids the real issues and sent Mary an email to let her know – once again offering her another right of reply.

So, Mary’s claim of SciBlogs not allowing exposure from both sides is completely false.

Incidentally, I have emailed Mary asking her to correct that misrepresentation. She has ignored my email, as she ignored all the other emails I have sent her about this issue. The misrepresentation is still on the Fluoride Free NZ Facebook page.

So, I do not expect Mary to continue this exchange, unfortunately. And I do regret she has chosen to misrepresent the situation in the way she has.

But I guess it is just another case of misrepresentation by an anti-fluoridation activist.

Similar articles